EN
چیلر صنعتی مینی چیلر صنعتی چیلر اسکرال چیلر اسکرو

انواع چیلر و موارد استفاده از آن ها

انواع چیلر و موارد استفاده از آن ها

انواع چیلر و موارد استفاده از آن ها 

چیلر یک نوع دستگاه خنک کننده است که جهت تهویه هوا مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه کارایی خیلی خوبی دارد و یکی از بهترین گزینه هایی است که جهت مطبوع سازی هوای محیط های بسته وجود دارد. البته نا گفته نماند که به مرور زمان قابلیت ها و آپشن های این وسیله خیلی تغییر کرده و اکنون در مدل های مختلفی روانه بازار می شود. به همین دلیل نیز امر خرید گزینه مناسب برای مصرف کننده کار چندان آسانی نیست. از این رو ما قصد داریم در ادامه به طور مفصل در مورد انواع چیلر و موارد استفاده از آن ها صحبت کنیم و این دستگاه را به طور کامل به شما معرفی کنیم. پیشنهاد می کنیم که تا پایان با ما همراه باشید تا بیش تر با این وسیله آشنا شوید و بتوانید از قابلیت های و آپشن های آن به بهترین نحو ممکن استفاده کنید.

چیلر چیست؟

چیلر یک دستگاه سرمایشی مدرن است که از طریق کاهش فشار، آب را تبخیر می کند و هوای محیط اطراف خود را خنک می سازد. این دستگاه قابلیت های ویژه زیادی دارد و کارایی آن به معنای واقعی کلمه بی نظیر است. به همین دلیل نیز خیلی مورد استقبال قرار گرفته و در حوزه های زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. 

انواع چیلر 

چیلر ها بر اساس نوع کارایی به دو نوع تقسیم می شوند که عبارتند از:

چیلر های تراکمی 

اولین نوع از چیلر ها، چیلر های تراکمی هستند که در چهار مدل اسکرو، رفتی و برگشتی،  اسکرال و سانترفیوژ به بازار عرضه می شوند. این چیلر ها از کمپرسور، اواپراتور، کنداسور و شیر انبساط تشکیل شده اند. نحوه کار آن ها نیز بدین صورت است که ابتدا مبرد به صورت گاز وارد کمپرسور آن ها می شود. سپس گاز در آن فشرده می شود، هم زمان با فشرده سازی گاز حرارت آن نیز بالا می رود. در مرحله آخر نیز مبرد وارد کنداسور دستگاه می شود.   

چیلرهای جذبی

یک نوع دیگر از چیلر ها، چیلر های جذبی هستند. این چیلر ها که در سه نوع تک اثره، دو اثره و شعله مستقیم تولید می شوند از شش بخش تشکیل شده اند که عبارتند از: اواپراتور، ابزوربر، کنداسور، ژنراتور، مبدل، پمپ محلول و مبرد. این نوع چیلر ها با استفاده از سیکل تبرید مایعی که در دستگاه وجود دارد را خنک می کنند و هوا را تهویه می سازند.    

کاربرد چیلر 

چیلر برای دو هدف مورد استفاده قرار می گیرد:

تهویه مطبوع 

یک نوع از چیلر ها فقط برای خنک کردن هوای محیط مورد استفاده قرار می گیرند. این چیلر ها ابتدا دمای آب را کاهش می دهند. سپس آب سرد را به سایر وسایل سرمایشی ساختمان انتقال می دهند و هوای محیط را تهویه می کنند. 

مصارف صنعتی 

یک سری دیگر از چیلر ها نیز برای خنک کردن تجهیزات صنعتی استفاده می شوند. به عنوان مثال نیز می توان به تجهیزاتی اشاره کرد که در مشاغلی مثل جوشکاری، ریختگری و فلز کاری کاربرد دارند.

مزیت های چیلر 

چیلر در قیاس با سایر تجهیزاتی که برای تهویه هوا طراحی شده اند مزیت های زیادی دارد که ما در این قسمت جهت آشنایی بیش تر شما با این وسیله، به برخی از مزیت ها اشاره می کنیم. این مزیت ها عبارتند از:

کاهش تولید گاز های گلخانه ای

یکی از مهم ترین و اصلی ترین مزیت های چیلر ها این است که بر خلاف سایر تجهیزات تهویه هوا، گاز گلخانه ای تولید نمی کنند و هیج آسیبی به طبیعت وارد نمی کنند. 

کاهش مصرف انرژی 

یکی دیگر از مزیت های  مهم چیلر ها این است که به صورت بهینه انرژی مصرف می کنند و نیازی نیست افراد مدام قبوض چند صد هزار تومانی بابت استفاده از  آن ها بپردازند. 

قابل حمل بودن

بدنه و ساختار چیلر ها به گونه ای طراحی شده است که وزن کمی دارند و به راحتی می توان آن ها را جا به جا کرد. به همین دلیل نیز در حال حاضر در اکثر ساختمان ها نصب می شوند. 

قیمت مناسب 

یکی دیگر از مزیت های مهم چیلر ها این است که قیمت آن ها در قیاس با سایر تجهیزات تهویه هوا، خیلی مناسب تر است و نیازی نیست برای خرید آن ها هزینه سنگینی پرداخت شود.

بی سر و صدا بودن

سیستم چیلر به گونه ای طراحی شده است که این وسیله در حین کار کردن هیچ گونه صدای آزار دهنده ای ایجاد نمی کند و در سکوت مطلق کار می کند. 

راهنمای خرید چیلر استاندارد

از آن جایی که در حال حاضر برند های زیادی در حوزه طراحی و ساخت چیلر فعالیت می کنند این وسیله در انواع مختلفی به بازار عرضه می شود. لازم به ذکر است که رقابت شدیدی میان برند های مختلف تولید کننده چیلر، شکل گرفته است به همین دلیل نیز کیفیت کارایی این محصول روز به روز بهتر می شود. اما از طرف دیگر تنوع این محصول در بازار خیلی زیاد شده است و زمانی که افرادی قصد خرید این وسیله را دارند، به بازار مراجعه می کنند دچار سردگمی می شوند و نمی دانند که چه گزینه ای را باید انتخاب کنند. از آن جایی که این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است  ما در این قسمت به طور اختصاصی در مورد نحوه خرید یک چیلر استاندارد صحبت می کنیم و به نکاتی که در حین خرید این وسیله باید جدی گرفته شود اشاره می کنیم. این نکات عبارتند از:

نوع کاربری ساختمان 

اولین نکته ای که در حین خرید یک چیلر باید مورد توجه قرار بگیرد نوع کاربری ساختمان است. توجه به این موضوع باعث می شود نیاز ساکنان ساختمان بهتر برآورده شود و همه به یک اندازه از این سیستم بهره ببرند. 

آب و هوای منطقه

درست است که چیلر در مدل های متنوعی ساخته می شود و در همه مناطق می توان از آن استفاده کرد. اما باید بدانید که هر چیلری برای یک محیط خاصی طراحی شده است و برای این که مصرف کننده بتواند از قابلیت های آن به بهترین نحو ممکن استفاده کند حتماً باید گزینه ای را انتخاب کند که مناسب اقلیم مورد نظر او باشد و بتواند نیازش را برآورده کند.

تجهیزات الکتریکی و برقی ساختمان

یکی دیگر از نکاتی که در حین خرید چیلر، باید به آن توجه کنیم تجهیزات الکتریکی و برقی ساختمان است. این تجهیزات باید بتوانند برق تمام تجهیزات الکترونیکی ساختمان را به بهترین شکل ممکن تأمین کنند. در غیر این صورت این وسایل به شدت آسیب می بینند و ساکنان ساختمان مجبور می شوند خسارت های سنگینی را پرداخت کنند.

میزان رطوبت هوا 

در حین خرید یک چیلر، حتماً به میزان رطوبت هوا محیط مورد نظر خود توجه کنید و بر اساس آن نوع چیلر را انتخاب کنید.

قیمت چیلر

مقدار قیمت چیلر بر اساس مؤلفه های مختلفی تعیین می شود و از آن جایی که اکثر این مؤلفه ها ثبات ندارند و دائم تغییر می کنند این وسیله در بازه های زمانی مختلف با قیمت های متفاوتی به بازار عرضه می شود. به همین دلیل زمانی که مصرف کننده برای خرید آن به بازار مراجعه می کند نمی تواند قیمت دقیق محصول مورد نظر خود را محاسبه کند. این در حالی است که قیمت همیشه برای مصرف کننده مهم بوده و هست. اینک ما برای این که بتوانیم در حل این مشکل به شما کمکی کنیم قصد داریم به برخی از مؤلفه هایی که بر قیمت چیلر تأثیر می گذارند اشاره کنیم. این نکات عبارتند از:

برند 

یکی از مهم ترین شاخصه هایی که در حین محاسبه قیمت چیلر مورد توجه قرار می گیرد برند آن است که هر چه معتبر تر باشد مصرف کننده باید برای خرید محصولات آن هزینه بیش تری پرداخت کند. البته از آن جایی که محصولات برند های معتبر از لحاظ کارایی در رده بالایی قرار دارند خیلی از افراد حاضرند مبالغ سنگینی را در ازای خرید آن ها بپردازند و بیش تر به کیفیت توجه می کنند.

مدل دستگاه

یکی دیگر از مؤلفه هایی که بر قیمت چیلر تأثیر می گذارد مدل آن است که هر چه بالا تر باشد دستگاه با قیمت بیش تری به بازار عرضه می شود. چرا که دستگاه های جدید تر هم قابلیت بیش تری دارند هم بهتر کار می کنند.

نوع کنداسور چیلر

مؤلفه دیگری که بر قیمت چیلر تأثیر می گذارد نوع کنداسور این دستگاه است که در انواع مختلفی به بازار عرضه می شود و از آن جایی که میان انواع مختلف این قطعه از لحاظ کارایی تفاوت زیادی وجود دارد چیلر ها با قیمت های متفاوتی به فروش می رسند.

نوع کمپرسور چیلر 

موضوع دیگری که در حین محاسبه مقدار قیمت چیلر مورد توجه قرار می گیرد، نوع کمپرسور این دستگاه است که کیفیت آن به طور مستقیم بر کارایی دستگاه تأثیر می گذارد.

خرید چیلر

برای خرید چیلر به فروشگاه ها و مراکز معتبر مراجعه کنید تا بتوانید بهترین نوع این وسیله را با مناسب ترین قیمت تهیه کنید. در ضمن از آن جایی که این وسیله در انواع مختلفی به بازار عرضه می شود حتماً حتماً قبل از این که برای خرید آن اقدام کنید با یک کارشناس مشورت کنید تا در انتخاب اشتباه نکنید. توجه داشته باشید که یک انتخاب غلط می تواند خسارت سنگینی به شما وارد کند و تبعات سنگینی برای شما در پی خواهد داشت.
 
23 مرداد 1401 دسته بندی: مقالات