EN
چیلر صنعتی مینی چیلر صنعتی چیلر اسکرال چیلر اسکرو

چیلر صنعتی و انواع آن

چیلر صنعتی و انواع آن

چیلر صنعتی و انواع آن

اگر به دنبال خرید بهترین چیلر صنعتی هستید، بایستی به شما بگوییم در بازار، چیلری تحت عنوان بهترین چیلر صنعتی وجود ندارد. اصولا چیلرها بسته به کارکرد و قابلیت هایی که دارند گزینش می شوند. ممکن است یک چیلر با توجه به کاربرد و نیازی که دارید برای شما انتخابی عالی باشد، اما همین دستگاه برای فرد دیگر کارایی مورد انتظار را نداشته باشد. بنابراین تعیین بهترین چیلر صنعتی به موارد مختلفی بستگی دارد. 
مهم ترین موارد در انتخاب بهترین چیلر صنعتی عبارتند از: نیاز کاربر، نیاز ساختمان، صنعتی که با آن سروکار دارید، شرایط محیطی و... با توجه به این توضیحات می توان گفت موقعیت مکانی و کاربری موردانتظار در تعیین بهترین چیلر صنعتی نقش مهمی دارند. پارامترهای مهمی که در انتخاب بهترین چیلر صنعتی تاثیرگذار هستند به شرح زیر می باشند.
ظرفیت خنک کنندگی دستگاه یکی از مهم ترین فاکتورها در خرید است. بسته به اینکه برای چه محیطی به دنبال چیلر صنعتی هستید، ظرفیت خاصی برای خنک سازی محیط نیاز خواهید داشت. بنابراین بایستی بررسی کنید، چیلر ارائه شده ظرفیت لازم را برای خنک سازی محیط دارد یا خیر؟
میزان مصرف برق دستگاه. یکی دیگر از مواردی که تعیین می کند یک چیلر، در گروه بهترین چیلر صنعتی قرار می گیرد یا نه، میزان برق مصرفی آن است. از آن جایی که چیلرهای صنعتی به طور دائم و همیشگی کار می کنند، بسیار مهم است که مصرف انرژی متعادل و مناسبی داشته باشند
بهترین چیلر صنعتی به راحتی در محل موردنظر نصب و راه اندازی می شود. 
چیلرهای صنعتی مرغوب و درجه یک، قیمت های مناسبی دارند. در واقع بسته به قابلیت ها و امکاناتی که برای چیلر در نظر گرفته شده، قیمت های مناسبی نیز برای آن ها تعیین می شود.
تعمیرات و نگهداری از این چیلرها به راحتی انجام می شود.

بهترین چیلر صنعتی از نظر برند

علاوه بر مشخصات فنی و کیفی چیلر، عوامل دیگری در کیفیت و کارایی آن ها موثر هستند. یکی از این عوامل برند تولیدکننده کالاست. در بازار انواع و اقسام مختلفی از چیلرهای صنعتی را مشاهده می کنیم که توسط شرکت ها و برندهای مختلف ساخته می شوند. هر شرکت بسته به بودجه، امکانات و تخصصی که داراست، انواعی از چیلرهای صنعتی را به بازار عرضه می کند. بنابراین طبیعی است که برخی از برندها کیفیت مطلوبی داشته و برخی نیز در سطوح کیفی پایین تری قرار داشته باشند. 
برای اینکه بتوانید بهترین چیلر صنعتی را خریداری کنید، لازم است با برندهای معروف و معتبر آن در بازار آشنایی داشته باشید. فروشگاه های آنلاین به شما این امکان را می دهند تا بتوانید اطلاعات و ویژگی های محصولات از برندهای مختلف را با یکدیگر مقایسه کرده و براساس نیاز و بودجه خود بهترین نوع آن را خریداری کنید.

 

راهنمای انتخاب بهترین چیلر صنعتی

برای اینکه بتوانید بهترین چیلر صنعتی مطابق با نیاز خود را خریداری کنید در گام نخست لازم است تا اطلاعات دقیقی درخصوص میزان بار گرمایی محیط موردنظر داشته باشید. اینکه در چه صنعتی مشغول به کار هستید و روزانه چه حجم گرما در محیط و دستگاه ها ایجاد می شود می تواند در مسیر انتخاب چیلر به شما بسیار کمک کند. بعد از تعیین میزان بار محیط، حال می توانید چیلری را انتخاب کنید که ظرفیت لازم برای سرد کردن فضا را داشته باشد. 
در این زمینه می توانید از مشاورین و کارشناسان مربوطه کمک بگیرید. بعد از مشخص کردن بار گرما، لازم است تا از بین دو نوع چیلر صنعتی تراکمی و جذبی مناسب ترین آن را انتخاب کنید. این مرحله نیز کاملا بسته به صنعت موردنظر است. در صورتی که چیلر تراکمی جزء انتخاب های شما باشد، بایستی یک مرحله دیگر را نیز طی کنید و آن هم انتخاب یک چیلر از بین چیلرهای تراکمی آب خنک و هواخنک است.

یکی از ارزشمندترین و کاربردی ترین تجهیزات صنعتی، چیلرها هستند که در اندازه ها و مدل های مختلف به بازار عرضه می شوند. چیلرهای صنعتی با خنک کردن محیط و دستگاه ها باعث افزایش راندمان کاری آن ها می شوند و تاثیر زیادی در عملکرد بهتر ماشین آلات دارند. بسته به طراحی و ساختار چیلر، کاربردها و قابلیت های متفاوتی از آن انتظار می رود. در این مطلب ابتدا قصد داریم با تعاریف و کاربردهای چیلر آشنا شده و سپس در بین تنوع بیشمار این محصولات بهترین چیلر صنعتی را معرفی کنیم.

چیلر صنعتی چیست؟

تولید سرما، خنک سازی محیط و دستگاه ها از جمله وظایف چیلر است. اصولا به دلیل همین ویژگی ها، این دستگاه ها را جزء دستگاه های سرمایشی و تبریدی به شمار می آورند. این دستگاه ها به طور کلی به دو دسته چیلرهای تراکمی و جذبی تقسیم می شوند و هرکدام به روش خاص خود، باعث جذب شدن گرما و سرد شدن ماشین آلات و دستگاه ها می شوند. اما تنوع چیلرها در بازار بسیار بالاست. این دستگاه ها در انواع خانگی و صنعتی تولید می شوند که تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. یکی از مهم ترین تفاوت هایی که بین این دو نوع چیلر وجود دارد شرایط استفاده از آن هاست. 

از چیلرهای مسکونی و غیرصنعتی تنها در فصل خاصی از سال استفاده می شود. این چیلرها به طور خاص برای سرد کردن محیط در فصول گرم سال به کار می روند. اما در مقابل، چیلرهای صنعتی به طور مداوم و مرتب در تمامی فصول سال کار می کنند و فعال هستند. دلیل اینکه چیلرهای صنعتی بی وقفه کار می کنند این است که در کارخانجات صنعتی، دستگاه ها و ماشین آلات نیاز به سرمایش داشته و برای عملکرد بهتر بایستی گرمای موجود در آن ها از بین برود. در بخش های بعدی بیشتر با چیلرهای صنعتی و اجزای تشکیل دهنده آن ها آشنا می شویم.

اجزای تشکیل دهنده چیلر صنعتی برای اینکه بتوان بهترین چیلر صنعتی را از بین دیگر انواع آن تشخیص داد، بایستی با اجزای تشکیل دهنده این دستگاه ها به خوبی آشنا بود تا در زمان خرید امکان مقایسه و بررسی آن ها وجود داشته باشد. مهم ترین اجزای تشکیل دهنده چیلر صنعتی به شرح زیر هستند.

کمپرسور

کمپرسور عملیات فشرده سازی گاز مبرد را در سیستم های سرمایشی انجام می دهد. بنابراین می توان نتیجه گرفت مهم ترین قسمت و جزء تشکیل دهنده چیلر، کمپرسور است. کمپرسور، گاز مبرد را فشرده سازی کرده و آن را از طریق لوله های انتقال دستگاه وارد قسمت کندانسور می کند. کمپرسورها انواع مختلفی دارند که از آن جمله می توان به کمپرسور حلزونی یا اسکرال، روتاری یا دوار، گریز از مرکز، پیچشی یا اسکرو و پیستونی اشاره کرد.

کندانسور

کندانسور مبرد دریافت شده را خنک می کند. این عملیات خنک سازی مبرد به دو روش انجام می شود. به همین دلیل کندانسورها به دو نوع هوا خنک و آب خنک دسته بندی می شوند.

اواپراتور

اواپراتورها از پوسته و لوله تشکیل می شوند. مبرد از طریق این لوله ها درون دستگاه انتقال پیدا می کند. اطراف لوله های اواپراتور آب خنکی وجود دارد که زمان انتقال مبرد، گرمای آن را گرفته و باعث سرد شدن مبرد می شود.

شیر انبساط تبدیل شدن مبرد مایع به گاز به کمک شیر انبساط انجام می شود.

کاربردهای چیلر صنعتی

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، چیلرهای صنعتی انواع گوناگونی دارند و برای مصارف مختلفی استفاده می شوند. کاربردهای زیادی از این دستگاه ها در صنایع مختلف می شود که در ادامه به چند نمونه از آن ها اشاره می کنیم.

کاربرد چیلر صنعتی در صنایع غذایی

کاربرد چیلر صنعتی در صنایع داروسازی

کاربرد چیلر صنعتی در تولید تجهیزات پزشکی

کاربرد چیلر صنعتی در صنعت تزریق پلاستیک

کاربرد چیلر صنعتی در صنعت قالب سازی

کاربرد چیلر صنعتی در صنعت تولید آهن و فولاد

کاربرد چیلر صنعتی در کارخانجات و پالایشگاه ها انواع چیلر صنعتی

اصولا در زمان خرید چیلر صنعتی، انتخاب از بین تنوع محصولات و برندهای مختلف کار دشواری است. اما در صورتی که خریداران نسبت به مشخصات فنی، مدل چیلر، ساختار آن و قابلیت هایی که دارد کاملا آگاه باشند، پروسه خرید به مراتب راحت تر و آسان تر می شود. در این بخش با انواع چیلر صنعتی آشنا می شویم. اصولا دسته بندی چیلرها براساس اجزای تشکیل دهنده آن ها انجام می شود.در واقع این قطعات تشکیل دهنده یک چیلر است که آن را از دیگر انواع چیلر متمایز می کند. به عنوان مثال چیلرها براساس نوع کندانسور به سه گروه چیلر هواخنک، آب خنک و تبخیری تقسیم می شوند. در ادامه لیست کامل انواع چیلر صنعتی را معرفی می کنیم.

چیلر صنعتی هوا خنک

چیلر صنعتی آب خنک

چیلر صنعتی تبخیری

چیلر صنعتی تراکمی

چیلر صنعتی جذبی

چیلر اسکرال
چیلر پیستونی
چیلر اسکرو
چیلر سانتریفیوژی

هریک از انواع چیلر صنعتی مذکور، کارکرد منحصر به فردی دارند و خریداران می بایست بسته به نیاز و کاربری مورد انتظارشان بهترین و مناسب ترین نوع آن را خریداری کنند. در ادامه به شرح کار و جزئیات انواع چیلر اشاره می کنیم. سیستم سرمایشی چیلرهای تراکمی به کمک توربین گازی، بخار و یا موتور الکتریکی کار می کند. اما روش خنک سازی چیلرهای صنعتی جذبی مشابه چیلرهای تراکمی نیست.

این سیستم ها به وسیله چرخه تبرید جذبی، محیط یا ماشین آلات مربوطه را خنک می کنند. با توجه به روش کار متفاوتی که برای این دو چیلر مشاهده می شود، قیمت های متفاوتی برای آن ها در نظر گرفته شده است. اصولا چیلرهای تراکمی از نظر قیمت، نسبت به چیلرهای جذبی به صرفه تر و مناسب تر هستند.

8 شهریور 1401 دسته بندی: مقالات