EN
چیلر صنعتی مینی چیلر صنعتی چیلر اسکرال چیلر اسکرو

تفاوت چیلر صنعتی با مینی چیلر

تفاوت چیلر صنعتی با مینی چیلر

تفاوت چیلر صنعتی با مینی چیلر : در کارخانجات و پالایشگاه ها، ماشین آلات صنعتی بدون توقف در حال کار کردن هستند و این فعالیت مداوم و بی وقفه، دمای محیط و دستگاه را افزایش می دهد. افزایش گرمای ماشین آلات موجب کاهش بهره وری آن ها می شود. از این رو دستگاه هایی با عنوان چیلر صنعتی تولید شده اند که می توانند با حذف گرما، عملیات سردسازی دستگاه ها را انجام داده و راندمان کاری آن ها را افزایش دهند. چیلرها انواع گوناگونی دارند از جمله چیلرهای صنعتی و مینی چیلرها که ما تصمیم داریم با این دو نمونه آشنا شویم. در ادامه مطلب تفاوت چیلر صنعتی با مینی چیلر را بررسی کرده و این دو دستگاه را با یکدیگر مقایسه می کنیم. اما پیش از این بهتر است با هریک از این دستگاه ها به طور جداگانه آشنا شویم.

تفاوت چیلر صنعتی با مینی چیلر

چیلر صنعتی

چیلر صنعتی یکی از انواع چیلر در بازار است که برخلاف چیلرهای غیرصنعتی و چیلرهای خانگی، به طور مداوم کار می کند و وقفه ای در کار آن وجود ندارد. این چیلرها می توانند گرمای اضافه محیط و ماشین آلات صنعتی را از بین برده و با عملیات سرمایش به بهبود بهره وری صنایع کمک شایانی کنند. چیلر صنعتی (Industrial Chiller) براساس نوع ساختاری که دارد به دو گروه کلی تراکمی و جذبی تقسیم می شود. چیلرهای تراکمی خود به گروه های دیگری دسته بندی می شوند که عبارتند از:
چیلر تراکمی هواخنک (براساس نوع کندانسور هواخنک)
چیلر تراکمی آب خنک ( براساس نوع کندانسور آب خنک)
چیلر اسکرو (براساس کمپرسور اسکرو)
چیلر اسکرال (براساس کمپرسور اسکرال)
چیلر تراکمی پیستونی (براساس کمپرسور پیستونی)
چیلر تراکمی سانتریفیوژی (براساس کمپرسور سانتریفیوژی)
چیلرهای تراکمی برای تامین انرژی خود از منبع برق و چیلرهای جذبی از انرژی گرمایی استفاده می کنند. هریک از این چیلرها بسته به طراحی، ابعاد و شرایطی که دارند، مقدار انرژی خاصی را مصرف می کنند. بسته به ویژگی ها و مشخصات فنی دستگاه می توان قیمت های متفاوتی برای هریک از این آن ها در نظر گرفت. چیلرهای تراکمی عملیات سرد کردن محیط و دستگاه را به کمک یک چرخه تبرید تراکمی انجام می دهند. به این صورت که مبرد گازی در سیکل کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور قرار می گیرد و طی این فرایند گرمای خود را از دست می دهد.

مینی چیلر

مینی چیلر ( Mini Chiller) همانطور که از نامش مشخص است یک چیلر با ابعاد و اندازه کوچک است که ظرفیت و توان محدودی جهت سرمایش دارد. این چیلر کوچک بعد از حذف گرمای آب، به کمک یک پمپ آن را جهت سرمایش با فشار پمپاژ می کند. ظرفیتی که برای این دستگاه مشخص کرده اند چیزی حدودا کمتر از 10 تن تبرید است. مینی چیلرها از نظر طراحی و ساختار در گروه چیلرهای تراکمی قرار می گیرند. بنابراین عملیات سردسازی را همانند چیلرهای تراکمی در طول یک چرخه و به کمک کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور انجام می دهند. 
مینی چیلرها، هم می توانند برای مصارف صنعتی استفاده شوند و هم برای مصارف خانگی. اما ظرفیت محدود آن ها موجب شده تا این دستگاه ها بیشتر برای مصارف خانگی و سردسازی ساختمان های مسکونی به کار روند. در بین انواع مینی چیلر عرضه شده به بازار، بیشترین تقاضای خرید متعلق به مینی چیلرهای تراکمی هواخنک است. دلیل این مسئله هم نوع کندانسوری است که در این دستگاه ها قرار گرفته است. کندانسور هواخنک بدون استفاده از آب عملیات سردسازی را انجام می دهد و این در مصرف آب صرفه جویی زیادی می کند. مینی چیلرها به دلیل ابعاد کوچکی که دارند می توانند به صورت زمینی، دیواری یا سقفی در محل موردنظر نصب شوند.

 

مینی چیلر

چیلر صنعتی یا مینی چیلر

تنوع چیلرهای موجود در بازار گاه باعث می شود تا خریداران دچار سردرگمی شده و در انتخاب خود تردید کنند. اینکه کدام یک از این چیلرها گزینه بهتری برای کاربری ماست کمی سخت و دشوار است. اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که چیلرهای صنعتی با ابعاد بزرگ بهتر هستند یا مینی چیلرهای کوچک؟ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید. فراهم کردن دمای مطلوب و ایده آل در محیط های مسکونی و صنعتی یکی از دغدغه های افراد است. اینکه بتوان با کمترین هزینه بهترین نتیجه را گرفت نیز یکی از مواردی است که بسیاری از خریداران را درگیر خود کرده است. تا زمانی که هدف خود را از خرید چیلر مشخص نکنید، نمی توانید اقدام به انتخاب محصول کنید. قطعا هر فضا و مکانی بسته به وسعت و شرایط آب و هوایی که دارد، نیاز به دستگاه مخصوصی جهت سرمایش است. 
کارخانجات نیازمند چیلرهای صنعتی بزرگی هستند که بتوانند به طور مرتب کار کنند. گاه به دلیل وسعت زیاد فضا و فشار بالای دما نیاز است تا این چیلرها با یکدیگر ترکیب شوند تا ظرفیت بیشتری برای سرمایش داشته باشند. بنابراین شاید مینی چیلرها برای کارخانجات بزرگ انتخاب مناسبی نباشند. در مقابل بسیاری از ساختمان های مسکونی به دلیل وسعت کم نیازی به چیلرهای صنعتی بزرگ نداشته و می توانند با نصب یک مینی چیلر مناسب مشکل خود را رفع کنند. اما برای اینکه بتوانید بهتر از تفاوت چیلر صنعتی با مینی چیلر، سر در بیاورید، در ادامه به طور مجزا ساختار و نحوه کار این دو دستگاه را با یکدیگر مقایسه کرده و بهترین مکان ها برای استفاده از این دستگاه ها را معرفی می کنیم.

تفاوت چیلر صنعتی با مینی چیلر از نظر تناژ تبرید

منظور از تناژ تبرید در واقع همان توان و ظرفیت خنک کنندگی دستگاه است که در این بخش تصمیم داریم این مورد را در هر دو چیلر صنعتی و مینی چیلر بررسی کرده و آن ها را با یکدیگر مقایسه کنیم. همانطور که در تعریف مینی چیلر عنوان شد این دستگاه ها نهایتا ظرفیت و قابلیت 10 تن تبرید را دارند. در صورتی که ظرفیت چیلرهای صنعتی از 10 تن تبرید آغاز شده و افزایش می یابد. البته در مورد ظرفیت مینی چیلر استثنا نیز وجود دارد و آن هم این است که برخی از شرکت های تولیدکننده براساس سفارشات و درخواست های مشتریان، این دستگاه ها را با ظرفیت بالاتر نیز تولید می کنند. 
اما در تعریف کلی مینی چیلر و چیلر صنعتی می توان اینگونه استنباط کرد که مینی چیلرها ظرفیت کمتری نسبت به چیلرهای صنعتی دارند. توان و ظرفیت کمتر مینی چیلرها برای خنک کردن باعث می شود تا گزینه بهتری برای سردسازی ساختمان های مسکونی باشند. همچنین ساختمان های تجاری، مراکز اداری، اماکن اقامتی و کارخانه های صنعتی که وسعت و متراژ آن ها کم تا متوسط است نیز می توانند از مینی چیلرها برای خنک سازی محیط استفاده کنند. علاوه بر این، در صنایعی که فعالیت ماشین آلات سبک تا حدی نیمه سنگین است می توان از مینی چیلر برای خنک سازی دستگاه ها استفاده کرد. اما چیلرهای صنعتی تنها برای ساختمان های بسیار بزرگ با متراژ بالا و صنایع سنگین به کار می روند.

 

تفاوت چیلر صنعتی با مینی چیلر از نظر نوع کمپرسور

ظرفیت چیلر صنعتی و مینی چیلر باعث می شود تا نوع کمپرسور به کار رفته در آن ها نیز تفاوت هایی با یکدیگر داشته باشند. اصولا در چیلرهای صنعتی می توان همه نوع کمپرسوری را مشاهده کرد. این کمپرسورها به انواع اسکرو، اسکرال، پیستونی و سانتریفیوژی تقسیم می شوند. بسته به اینکه شرایط کاری به چه صورتی است، چه کاربری از دستگاه انتظار می رود، تناژ کار، وسعت کار و... از انواع چیلرهای صنعتی با کمپرسورهای متفاوت می توان استفاده کرد. بنابراین چیلر صنعتی با کمپرسوری که در آن قرار گرفته کاملا متناسب با شرایط پروژه انتخاب می شود. 
اما درخصوص مینی چیلرها قضیه کمی متفاوت است. این دستگاه ها ظرفیت کمتری نسبت به چیلرهای صنعتی دارند. به دلیل همین تناژ کم در کار، بهترین نوع کمپرسور برای آن ها کمپرسور اسکرال است. دلیل آن هم این است که کمپرسور اسکرال در بین دیگر انواع کمپرسور بهترین راندمان کاری و عملکرد را در تناژهای کم دارد و می تواند برای مدت های طولانی کار کند. دوام و طول عمر بالا و همچنین بهره وری مناسب کمپرسور اسکرال موجب شده تا از این نوع کمپرسور به طور ویژه در مینی چیلرها استفاده شود.

تفاوت چیلر صنعتی با مینی چیلر از نظر قطعات به کار رفته در آن ها

چیلر صنعتی و مینی چیلر از نظر قطعات با یکدیگر نقاط اشتراک زیادی دارند. اما تفاوت اصلی آن ها در پمپ و منبع انبساط است. در چیلرهای صنعتی اصولا منبع انبساط و پمپ آب سرد به طور مجزا و جدا از خود چیلر نصب می شوند. اما درمورد مینی چیلرها، این قضیه صدق نمی کند. ساخت مینی چیلرها به گونه ای است که تمامی قطعات آن از جمله منبع انبساط و پمپ به صورت یک مجموعه کامل داخل خود دستگاه قرار می گیرند و جدا از هم نصب نمی شوند. از آن جایی که مینی چیلرها ابعاد و طراحی ساده تری نسبت به چیلرهای صنعتی دارند، اجزاء متحرک موجود در آن ها نسبت به چیلر صنعتی کمتر بوده و از همین رو نگهداری، تعمیرات و استفاده از آن ها آسان تر است. 
علاوه بر این، مینی چیلرها برخلاف برخی از چیلرهای صنعتی از تجهیزات و امکانات کنترلی کمی برخوردارند و تنها نکته ای که در آن ها رعایت می شود، امنیت دستگاه برای استفاده در مصارف خانگی است. اما چیلرهای صنعتی آن هم از نوع آب خنک برای عملیات خنک سازی به یک برج خنک کننده مخصوص نیازمندند که همین برج به تنهایی می تواند فضای زیادی را در هنگام نصب اشغال کند. قطعا هرچه قطعات به کار رفته در دستگاه و جزئیات ساخت آن بیشتر باشد، هزینه های خرید، نگهداری و تعمیرات آن هم افزایش می یابد. بنابراین با یک نگاه کلی می توان نتیجه گرفت چیلرهای صنعتی و مینی چیلرها تفاوت ساختاری زیادی دارند.

تفاوت چیلر صنعتی با مینی چیلر از نظر نوع کندانسور

اگر توضیحاتی که تاکنون درخصوص مینی چیلرها ارائه شده اند را به خوبی مطالعه کرده باشید، حتما به این نکته پی برده اید که این دستگاه ها به صورت هواخنک به بازار عرضه می شوند. این یعنی در آن ها از کندانسور هواخنک استفاده می شود و برای خنک سازی نیازی به برج خنک کننده و مصرف آب ندارند. اما چیلرهای صنعتی بسته به شرایط و نوع کاربری می توانند هم از کندانسور هواخنک و هم از کندانسور آب خنک استفاده کنند. کندانسور هواخنک اصولا کار خود را به کمک فن خنک کننده انجام می دهد. اما کندانسور آب خنک این کار را به کمک برج خنک کننده انجام می دهد که نیاز به مصرف آب دارد. همین تفاوت ها در چیلرهای صنعتی و مینی چیلرها موجب شده تا از نظر میزان مصرف انرژی و آب تفاوت های فاحشی با یکدیگر داشته باشند.

تفاوت چیلر صنعتی با مینی چیلر از نظر اتصال به هواساز و فن کویل

چیلرهای صنعتی هواخنک و مینی چیلرها اصولا برای خنک سازی محیط و کاهش دما به یک روش مشابه عمل می کنند. در هر دو دستگاه، آبی که بعد از طی سیکل تبرید سرد می شود از طریق پمپ وارد فن کویل ها یا لوله های متعدد هواساز شده و در این بخش به گردش درمی آید. در نتیجه فن با عمل دمیدن هوا از پیرامون لوله ها، هوایی مطبوع و سرد را در ساختمان ایجاد می کند. اصولا برای عملیات خنک کردن محیط متخصصان و مهندسین مربوطه روی پروژه نظارت داشته و تلاش می کنند تا با انتخاب بهترین و مناسب ترین روش، این فرایند را به درست ترین شکل ممکن انجام دهند.

تفاوت چیلر صنعتی با مینی چیلر از نظر قیمت و هزینه

با یک بررسی ساده می توان گفت چیلرهای صنعتی نسبت به مینی چیلرها از قیمت بیشتری برخوردار هستند. از جمله مواردی که باعث می شود هزینه نهایی در خرید چیلر صنعتی در مقایسه با مینی چیلرها بیشتر باشد، موارد زیر هستند:
ابعاد و اندازه های بزرگ تر چیلرهای صنعتی نسبت به مینی چیلرها
ظرفیت خنک کنندگی یا تناژ تبرید بالاتر این دستگاه ها
قطعات به کار رفته در آن ها
میزان بالای مصرف انرژی و برق
میزان بالای مصرف آب
کار کردن در 365 روز سال و بدون وقفه
استفاده در صنایع بسیار بزرگ و سنگین
هزینه بالای تعمیر، نگهداری و راه اندازی
نیاز به زمان بیشتر برای تعمیرات دستگاه
حال که با مهم ترین تفاوت های چیلر صنعتی و مینی چیلر آشنا شدید می توانید با در نظر گرفتن نوع پروژه خود، بهترین نوع آن را انتخاب و خریداری کنید.

 
22 شهریور 1401 دسته بندی: مقالات