EN
چیلر صنعتی مینی چیلر صنعتی چیلر اسکرال چیلر اسکرو

علت خرابی چیلر های صنعتی

علت خرابی چیلر های صنعتی
چیلر یک دستگاه منحصر به فرد است که برای تعدیل هوا طراحی شده است و از آن جایی که از قابلیت های منحصر به فردی برخوردار بوده به محض ورود به بازار خیلی مورد استقبال قرار گرفته و توجه افراد زیادی را به سمت خود معطوف کرده است. البته این وسیله در حال حاضر در انواع مختلفی به بازار عرضه می شود که یکی از بهترین انواع آن نیز چیلر صنعتی است و ما قصد داریم در ادامه آن را به طور کامل به شما معرفی کنیم و دلایل خراب شدن آن را مورد بررسی قرار دهیم. به شما نیز پیشنهاد می کنیم که تا پایان با ما همراه باشید تا بیش تر با این وسیله آشنا شوید و بتوانید از قابلیت ها و امکانات آن به بهترین نحو ممکن استفاده کنید.

چیلر صنعتی چیست؟

چیلر صنعتی دستگاهی است که از طریق سرد کردن آب، هوای محیط را خنک می کند. این دستگاه اولین بار در سال 1968 به بازار عرضه شد. جالب است بدانید که ایده اختراع این دستگاه توسط یک فرد فرانسوی مطرح شد و از آن جایی که این طرح دارای پتانسیل بالایی بود به محض این که مطرح شد نظر دانشمندان زیادی را به سمت خود جلب کرده است. سرانجام نیز به همت همین دانشمندان اولین نوع این دستگاه تولید شد و در صنعت مورد استفاده قرار گرفت.

کاربرد چیلر صنعتی 

چیلر صنعتی در حال حاضر در حوزه زیادی مورد استفاده قرار می گیرد که مهم ترین آن ها نیز به شرح ذیل است:

صنعت پلاستیک

یکی از صنایعی که از چیلر صنعتی استفاده می کند صنعت پلاستیک سازی است. در این صنعت چیلر برای خنک کردن پلاستیکی که دمیده شده و سرد کردن تجهیزات پلاستیک سازی مورد استفاده قرار می گیرد و از آن جایی که نقش بسیار مهمی در این صنعت بازی می کند می توان گفت که به یکی از اجزاء اصلی این صنعت تبدیل شده است.

صنعت پتروشیمی 

صنعت بعدی صنعت پتروشیمی است. تمامی پروسه هایی که در این صنعت اجرا می شوند گرمای زیادی را تولید می کنند. از این رو این صنعت به وسیله ای نیاز دارد که بتواند در سریع ترین زمان ممکن حجم قابل قبولی آب سرد تأمین کند. بهترین گزینه ای هم که برای تحقق این هدف وجود دارد چیلر صنعتی است که می تواند در یک چشم بر هم زدن حجم زیادی آب سرد مهیا کند. 

صنعت دارو سازی

یکی دیگر از صنایعی که به چیلر صنعتی نیاز دارد، صنعت دارو سازی است. جالب است بدانید که تمام آب سرد هایی که در فرایند تولید دارو مورد استفاده قرار می گیرند با استفاده از همین چیلر صنعتی آماده می شوند و  کیفیت کارایی این دستگاه می تواند روند تولید دارو را تحت شعاع قرار بدهد.
عیب یابی چیلر های صنعتی و نحوه رفع آن ها
درست است که چیلر های صنعتی کارایی خیلی خوبی دارند و طول عمر مفید آن ها در قیاس با سایر انواع چیلر بیش تر است. اما چیزی که مسلم است این است که اگر از این دستگاه نیز به درستی استفاده نشود بعد از مدتی خراب می شود و دیگر عملکرد قابل قبولی نخواهد داشت. از آن جایی که این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است ما در این قسمت به رایج ترین خرابی هایی که در چیلر های صنعتی دیده می شود اشاره خواهیم کرد. آن ها عبارتند از:

سرد نکردن چیلر 

در برخی مواقع زمانی که چیلر را روشن می کنیم متوجه می شویم که آن سرد نمی کند. این مشکل به دلیل مسدود شدن و خراب شدن شیر انبساط به وجود می آید و با تعمیر آن، مجدداً دستگاه مانند روز اولش کار خواهد کرد.

 

چیلر صنعتی

 

 

صدای زیاد چیلر 

یکی دیگر از عیب هایی که ممکن است در چیلر های صنعتی به وجود بیاید ایجاد صدای های آزار دهنده است. این مشکل سه علت می تواند داشته باشد که عبارتند از:

1. کثیف بودن فیلتر 

یکی از مهم ترین عواملی که باعث می شود چیلر های صنعتی در حین کار کردن سر و صدای زیادی داشته باشند کثیف بودن فیلتر است. در این صورت با شستن یا تعویض کردن فیلتر باید سر و صدای چیلر قطع شود. 

2. خرابی ترموستات 

یکی دیگر از عواملی که باعث می شود چیلر های صنعتی در حین کار کردن سر و صدای زیادی تولید کنند خرابی ترموستات است و اگر این موضوع توسط تعمیرکار تأیید شود باید یک ترموستات جدید روی چیلر نصب شود تا سر و صدای اضافی دستگاه قطع شود.

3. خراب شدن فن چیلر 

در صورتی که فن چیلر به درستی کار نکند و تنظیم نباشند نیز چیلر در حین کار کردن سر و صدای زیادی ایجاد می کند.

کریستال شدن در زمان کار کردن

یکی دیگر از اختلالاتی که در چیلر های صنعتی به وجود می آید کریستاله شدن ماده لیتیوم بروماید است. دلیل بروز این مشکل نیز این است کلید رقیق سازی این دستگاه تنظیم نبوده و مبرد به اندازه کافی رقیق نشده است. با این اوصاف قاعدتاً اگر کلید رقیق سازی چیلر را هر چند وقت یک بار چک کنیم و آن را تنظیم کنیم دیگر چیلر در حین کار کردن کریستال نمی شود و بدون کوچک ترین وقفه ای کار می کند.

یخ زدن اواپراتور 

یکی دیگر از عیوبی که احتمال دارد در چیلر های صنعتی به وجود بیاید یخ زدن اواپراتور است. در صورتی که با این مشکل برخورد کردید قسمت های آنتی فریزر، فلوسوئیچ و Low Pressure را بررسی کنید. اگر ایرادی که در این قطعات به وجود آمده جزئی باشد با تعمیر کردن آن ها مشکل یخ زدن اواپراتور حل می شود. اما اگر این قطعات به صورت جدی آسیب دیده باشند باید آن ها را تعویض کنید تا دیگر اواپراتور یخ نزند.

کم بودن میزان سرما چیلر 

یکی دیگر از اختلالاتی که در چیلر های صنعتی به وجود می آید این است که میزان سرمایی که توسط آن تولید می شود کم است. این مشکل سه علت می تواند داشته باشد و این علت ها عبارتند از:

1. کم بودن میزان شارژ دستگاه 

یکی از مهم ترین علت های کم بودن سرما چیلر های صنعتی کم بودن میزان شارژ آن ها است. اگر این موضوع موجب کاهش میزان سرمای چیلر شده باشد با شارژ کردن مجدد دستگاه روند تولید سرما استاندارد می شود.

2. گرفتگی لوله های کنداسور 

یکی دیگر از علت های کم شدن سرمای چیلر گرفتگی لوله های کنداسور است. در این صورت باید با استفاده از یک سری مواد اسیدی مخصوص لوله های کنداسور شسته شوند تا رسوباتی که درون آن ها جمع شده از بین بروند. البته گاهی ممکن است که تجمع رسوبات در لوله های کنداسور به موتور چیلر صدمه زده باشد و مجبور شوید آن را تعویض کنید.

تعمیر چیلر های صنعتی 

چیلر صنعتی ساختار پیچیده ای دارد و تعمیر کردن آن یک کار کاملاً تخصصی است. از این رو توصیه ما به شما این است که اگر قصد تعمیر کردن این وسیله را دارید به مراکز معتبر مراجعه کنید. قاعدتاً این مراکز یک کادر حرفه ای برای تعمیر چیلر به شما معرفی می کنند و ترتیبی می دهند که سرعت و دقت پروسه تعمیر به صورت قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کند. شک نداشته باشید که اگر این نکته را جدی نگیرید  و کار تعمیر چیلر را به افراد مبتدی بسپارید، مجبور می شوید خسارت های سنگینی در ازای تعمیر مجدد دستگاه خود بپردازید.

هزینه تعمیر چیلر های صنعتی 

مقدار هزینه تعمیر چیلر های صنعتی بر اساس مؤلفه های مختلفی تعیین می شود و از آن جایی که اکثر این مؤلفه ها متغیر هستند و ثبات ندارند نمی توان مقدار دقیق هزینه تعمیر چیلر را محاسبه کرد. این در حالی است که امر قیمت همیشه برای مصرف کننده مهم بوده و نمی توان نسبت به آن بی توجه بود. به همین دلیل نیز ما قصد داریم در این قسمت ضمن صحبت در مورد نحوه محاسبه هزینه تعمیر چیلر  به مؤلفه هایی که در حین محاسبه هزینه تعمیر این دستگاه مورد توجه قرار می گیرند نیز اشاره کنیم. این مؤلفه ها عبارتند از:

نوع مشکل 

اولین و مهم ترین شاخصه ای که در حین محاسبه هزینه تعمیر چیلر مورد توجه قرار می گیرد نوع مشکل دستگاه است که  هر چه پیچیده تر باشد باید هزینه بیش تری بابت رفع آن پرداخت شود.

تعداد قطعات خراب 

یکی دیگر از شاخصه هایی که در حین محاسبه هزینه تعمیر چیلر های صنعتی مورد توجه قرار می گیرد تعداد قطعات خراب آن ها است که هر چه بیش تر باشند هزینه پروسه تعمیر نیز بیش تر می شود.

نوع برند چیلر 

شاخصه بعدی نوع برند چیلر است. به عنوان مثال اگر چیلر صنعتی مورد نظر شما محصول یک برند مشهور باشد تمام قطعات آن نسبت به قطعات دستگاه های عادی گران تر هستند، پس هزینه تعمیر آن ها نیز بیش تر از هزینه تعمیر قطعات محصولات برند های معمولی است. 
تذکر: اگر از چیلر صنعتی استفاده می کنید حتماً هر چند وقت یک بار آن را چک کنید و عملکرد اجزای آن را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهید. با این کار اگر دستگاه مشکلی داشته باشد قبل از این که کار از کار بگذرد متوجه می شوید و می توانید با پرداخت یک هزینه جزئی دستگاه را به حالت اولیه اش برگردانید.  


5 شهریور 1401 دسته بندی: مقالات