EN
چیلر صنعتی مینی چیلر صنعتی چیلر اسکرال چیلر اسکرو

طرز کار چیلر

طرز کار چیلر

چیلرچیست؟

این وسیله از عوامل مهم و موثر در بهینه‌سازی مصرف انرژی به‌ویژه برای ساختمان‌ها خواهدبود و در مرکزهای صنعتی هم که با تولید برودت دچار خنک‌سازی و بالارفتن راندمان دستگاه‌ها و تجهیزات کارخانه‌های صنعتی خواهندشد. بایدبیان کرد که طرزکارچیلر به گونه‌ای می‌باشد که با کمترین مقدارمصرف انرژی زیادتری سطح بازدهی را به همراه خواهد داشت. این ابزار دارنده مکانیزم بسیار پیچیده‌ای می‌باشد و سرویس وتعمیرات آن هم از حساسیت بسیار بالایی برخوردار هستند.
به همین خاطراست که بیشتر ساختمان‌ها ومراکز صنعتی از انواع گوناگون چیلرها استفاده خواهندکرد، برای تعمیرات چیلر احتیاج به یک تعمیرکارماهر خواهند داشت تا درطرزکار چیلر وشیوه کارکرد آن خلل یا مشکلی ایجاد نشود.
طرزکارچیلر چگونه می‌باشد؟
به صورت‌کلی طرزکارچیلر و یا شیوه کار این وسیله به مواردی بستگی خواهد داشت که در این قسمت به آنها اشاره خواهیم نمود.
بایدگفت که چیلر دستگاهی می‌باشد که حرارت را از مایع مبرد که طبق معمول آب است برپایه سیکل تبرید جذبی یا تراکم بخار زدایی خواهد کرد. انواع گوناگون چیلر درمکان‌های گوناگونی مثل ساختمان‌ها و یا مراکز صنعتی به عنوان وسیله سرمایشی و یا گرمایشی مورد استفاده قرار خواهندگرفت.
همچنین باید بیان کرد که چیلرها برپایه فاکتورهای گوناگونی دسته‌بندی خواهندشد که درادامه آنها را دسته تقسیم بندی نموده‌ایم:
تقسیم‌بندی چیلرها برپایه نوع سیکل تبرید
تقسیم‌بندی چیلرها برپایه ظاهر خنک شدن ماده مبرد
تقسیم‌بندی چیلرها برپایه گنجایش ولتاژ دستگاه
طرزکارچیلر درباره هرکدام از این دسته‌بندی‌ها می‌تواند گوناگون باشد، انواع گوناگون چیلر در مکان‌های متفاوت کاربرد دارند، مثلا چیلرها درساختمان‌های کوچک اداری مسکونی وتجاری استفاده خواهندشد.
 

چیلرجذبی

بصورت‌کلی چیلرهای جذبی انواعی از دستگاه‌های گرمایشی وسرمایشی می‌باشند که منبع تامین انرژی آن حرارت ژنراتور خواهدبود. در واقع میشود گفت که طرزکارچیلر جذبی به این گونه می‌باشد که گازهای حاصل از تبخیر مایع مبرد به‌وسیله ماده جاذب که از پایه لیتیوم بروماید خواهد بود، طی سیکل جذبی در سیال اولیه یا تبخیرکننده جذب خواهدشد.
باید این نکته را درنظر داشته باشید که چیلرهای جذبی مورد استفاده در مرکزهای صنعتی و کارخانه‌های گوناگون دارنده دو نوع ماده جذب خواهندبود
سیکل لیتیوم بروماید - آب
سیکل آمونیاک – آب

طرزکارچیلرجذبی

 

آواپراتور چیلر جذبی

مایع مبرد درون لوله‌های آواپراتور پاشیده شده در اثر گرمای محیط تبخیر خواهد شد. که طی عملکرد مایع مبرد یا همان آب با دمایی تقریبا دوازده درجه سانتی‌گراد وارد آواپراتورمی‌شوند و تا سقف هفت درجه سانتی‌گراد خنک خواهندشد.

ابزوربرچیلرجذبی:

بعدازمراحل خنک‌سازی آب وارد شده به لوله‌های آواپراتور و بخار آب تولید شده بوسیله محلول واسطه که توسط نازل‌های مخصوص روی سطح لوله‌های این قطعه پاشیده خواهدشد و بصورت مدارم جذب می‌شود و حرارت محلول واسط که ناشی از تبخیر آب خواهد بود در ناحیه آبزوربر آزادشده و توسط آب سرد برج جاری در لوله‌های این قطعه به بیرون از چیلرها منتقل خواهدشد.
ژنراتور چیلر جذبی:
ژنراتور بستری برای بازگردانی غلظت محلول جذب خواهد بود وبه این گونه که محلول واسط بعد از گذر از مبدل حرارتی درون لوله‌های ژنراتور می‌شود و دوباره توسط بخار با آب داغ گرم خواهد شد.

چیلیر جذبی

کندانسور چیلرجذبی:

مرحله آخر عمل خنک‌سازی ماده مورب بوسیله کندانسور صورت می‌پذیرد به این گونه که بخار ناشی از تبخیر مایع موردنظر که بوسیله ژنراتور جذب و وارد لوله‌های کندانسور شده بود و طی گذر زمان از سطح لوله‌های کندانسور تقطیر خواهدشد.
سرانجام آب مقطر تولیدشده همراه با گرمای ناشی از فرآیند تقطیر وارد سینی‌های واقع در زیر کندانسور خواهدشد و دوباره به آپارات‌اور باز خواهدگشت.

طرزکارچیلر تراکمی

طرزکارچیلر تراکمی و شیوه عملکرد هر کدام از قطعه‌ها را  در این بخش توضیح داده‌ایم :

شیر انبساط چیلر تراکمی:

شیرانبساط مقدارمایع مبرد ورودی به لوله‌های آواپراتور را بوسیله فانوس تنظیم خواهدکرد، البته شیرانبساط ترموستاتیک از دمای خروجی آواپراتور تاثیرخواهدگرفت.

آواپراتور چیلر تراکمی:

بعد از تنظیم میزان ماده مبرد از طریق شیر انبساط مبرد برای عملیات تبخیر وخنک‌سازی وارد مجاری آواپراتور میشود و به شکل بخار خارج خواهد شد. در اثر تبخیر موردآب جاری در پوست یا هوای خنک شده وبه سمت فن کویل‌ها وهواسازها هدایت خواهدشد و دوباره وارد آواپراتور میشود.

کمپرسور چیلر تراکمی:

کمپرسور در چیلر تراکمی گاز متاثر از تبخیر مبرد بوسیله کمپرسور فشرده شده و وارد کندانسور خواهدشد ودر انواع چیلرهای تراکمی کاربرد و عملکرد کمپرسور این گونه خواهدبود.

کندانسور چیلر تراکمی:

کندانسورهای چیلر فشرده از گونه لوله و پوسته می‌باشد که معمولا گاز مبرد درون پوسته و آب خنک درون لوله‌ها جریان خواهد داشت و وظیفه کندانسور تقطیر بخار داغ و فشرده خواهد بود. عملکرد تقطیر به این گونه می‌باشد که بخار داغ وارد پوسته کندانسور میشود و در اثر برخورد با سلولهای دارای آب خنک عملکرد تقطیر صورت می‌پذیرد و مایع بوجودآمده بوسیله لوله وارد برج خنک کننده خواهدشد و دوباره وارد کندانسور می‌شود.

 طرز کار چیلر هواخنک:

چیلر هواخنک سیستم سرمایشی می‌باشد که هم درساختمان‌های تجاری ومسکونی و هم ساختمان‌های اداری استفاده خواهدشد و نیزکاربردهای صنعتی برای خنک نمودن عملکردها ودستگاه‌ها وماشین آلات صنعتی که باآب سرد سروکار دارند را خواهد داشت.  بخشهای اصلی چیلر فشرده هوا خنک عبارت است از کمپرسور و موتور الکتریکی. کندانسور هواخنک نیز شیر انبساط آواپراتور، مبرد، لوله‌های انتقال دهنده مبرد وآب خواهد بود.
در واقع طرزکار چیلر هواخنک به این گونه می‌باشد که وظیفه چیلر هوا خنگ گرفتن گرمای آب و سرد نمودن آن در آوپراتور خواهد بود. مثلا در چیلر فشرده هواخنک نصب گردیده و در خارج از موتورخانه ساختمان که آب را سرد خواهد کرد و با پمپ به فن کویل‌ ها پمپاژ خواهدشد، زمانیکه آب سرد به درون کویل جاسازی نفوذ میکند در فن کویل‌های هراتاق و سالن ساکن خواهد شد و دمای فن کویل‌ها را پایین می‌آورد و با روشن نمودن فن ان هوا با کویل سرد برخورد خواهد کرد و دمای هوا را پایین می آورد . برای گرمایش فقط کافی است  بجای آب سرد آب گرم انتقال داده شده ازسوی موتورخانه یا پکیج گازسوز وارد دستگاه فن کویل شود.
در چیلرهای آب خنک آبی که گرمای موجود را می‌گیرد با پمپ دستگاهی به نام برج‌های خنک کننده پمپاژمی شود تا درجه حرارت آب در برج پایین آید و مجددا به سمت کندانسور پوسته و لوله رود. تنها تفاوت نوع اب خنک وهوا خنک در این است که چیلرآب خنک به برج‌های خنک کننده احتیاج دارد اما نوع هواخنک به برج هیچ احتیاجی ندارد.

چیلر خانگی

طرز کار چیلرخانگی:

چیلرهای خانگی طوری طراحی شده اند که فقط می‌توان از آنها در ساختمان‌های مسکونی و ویلایی استفاده نمود. این چیلرها از لحاظ ساختمان‌ درونی شباهت بسیاری به چیلرهای هواخنک‌ سازی که در قسمت قبل توضیح دادیم دارند و حدودا از همان ساز و کارهایی که در قسمت قبلی بیان شد برای خنک سازی محیط و نیز گرمایش آن استفاده می کنند. اگربرای سرمایش و گرمایش منازلتان به دنبال گزینه‌های مناسبی می‌گردید بهتر است درباره این نو ع چیلرها هم اطلاعاتی کسب نمایید و این دستگاه‌های تهویه مطبوع را با دیگر موردهای موجود مقایسه کنید.
امروزه برای گرمایش و سرمایش منازل مسکونی دستگاه‌های تهویه هوای متفاوتی ساخته شده است که هر کدام از این دستگاه‌ها مزایا ومعایب خود را به همراه خواهند داشت. نمونه ای از این دستگاه‌های تهویه مطبوع مینی چیلرها می‌باشند که اصولا از آنها به عنوان چیلرهای خانگی نیز نام برده خواهد شد. این دستگاه‌های تهویه مطبوع را قادرهستید هم برای سرمایش و گرمایش استفاده نمایید. چیلرهای آپارتمانی هم اکثرا از نوع هواخنک می باشند به این مفهموم که خنک سازی دستگاه در قسمت کندانسور به کمک جریان هوا صورت خواهد گرفت.

تنظیم دمای چیلر خانگی

به صورت کلی همه مدل‌های چیلر ترموستاتی را در درون خود دارند که می توان این ترموستات را به درون اتاق‌ها منتقل نمود. شیوه دیگر این است که ترموستات درون مینی چیلردر پشت بام یا تراس قرار بگیرد. برای آسانی بیشتر، توصیه می شود که کابل کشی ترموستات به درون خانه انجام شود و‌کنترل دما از درون اتاق‌ها صورت پذیرد.
شیوه تنظیم دما به این گونه است که اول از طریق ترموستات یا ریموت های کنترل، دما بر روی یک عدد مشخص تنظیم نمایید. متناسب با دمای تنظیم شده در ترموستات و آب برگشتی از فن کویل‌‌ها، چیلر تحت بار سرمایشی قرار خواهد گرفت. به عنوان مثال اگر دمای چیلر خانگی بر روی ۱۶ درجه سانتی‌گراد تنظیم شده باشد با رسیدن دمای آب برگشتی از فن کویل‌ها به ۱۵الی ۱۶ درجه سانتی‌گراد چیلر خاموش خواهد شد. ترموستات، در واقع عمل قبلی چیلر را می کند و کمپرسورها را از مدار بیرون می راند.

 

 

سخن پایانی

در این مطلب چگونگی طرزکار چیلر را برایتان ارائه دادیم و امیدوارم که توانسته باشیم شما را در مورد چیلرها آگاه سازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه انواع سیستم های تهویه مطبوع می توانید  وب سایت تهویه سام مراجعه نمایید که به صورت تخصصی در زمینه تولید سیستم های تهویه مطبوع فعالیت دارد.

 
24 اردیبهشت 1401 دسته بندی: مقالات