EN
چیلر صنعتی مینی چیلر صنعتی چیلر اسکرال چیلر اسکرو

عوامل موثر در قیمت چیلر

عوامل موثر در قیمت چیلر

چیلر به دستگاه یا ماشینی می گویند که طی مراحل و فرایندهایی، با تبخیر کردن یا تقطیر یک مبرد که در حال گردش است، گرما و حرارت را از محیطی گرفته و آن را به محیط دیگری انتقال می دهد. این ماشین ها براساس مکانیزمی که دارند قیمت های متفاوتی نیز بر انها گذاشته می شود که در این مقاله به بررسیی انها می پردازیم. چیلرها انواع گوناگونی دارند و بسته به طراحی و کاربری هریک، قیمت های متفاوتی برای آن ها در نظر گرفته می شود. در این مطلب عوامل موثر در قیمت چیلر را مورد بررسی قرار داده و با انواع آن آشنا می شویم.

 

عوامل موثر در قیمت چیلر

موارد متعددی هستند که در قیمت نهایی چیلر موثرند. در این بخش عوامل موثر در قیمت چیلر را مورد بررسی قرار می دهیم. از آن جایی که این قیمت ها در بازار ایران دچار نوساناتی خواهند شد، بهتر است برای استعلام قیمت روز محصولات به فروشگاه های آنلاین معتبر در سراسر کشور مراجعه کنید. در ادامه به عوامل موثر در قیمت چیلر که توجه به آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است اشاره می کنیم.
نوع چیلر از مهم ترین فاکتورهای تعیین کننده قیمت آن است. براساس توضیحات قبلی می توان نتیجه گرفت که هریک از انواع چیلر، قطعات و ویژگی های مخصوص به خود را دارند و بنابراین قیمت آن ها نیز متفاوت از یکدیگر خواهد بود.
نوع کندانسور چیلر. کندانسورها در دو نوع آب خنک و هواخنک وجود دارند و هرکدام به شیوه خاصی باعث عملیات سرمایش می شوند. بنابراین طبیعی است که قیمت آن ها متفاوت از یکدیگر باشد.
نوع کمپرسور چیلر. کمپرسور نیز همانند کندانسور متنوع است و از این رو برای خرید هریک از انواع آن می بایست هزینه مشخصی را پرداخت کرد. (کمپرسور اسکرو، اسکرال، سانتریفیوژ و پیستونی)
نوع مدار فرمان چیلر. مدار فرمان چیلر بخش مهمی از این دستگاه است که می تواند در دو نوع دیجیتالی یا آنالوگ به مشتریان ارائه شود. بنابراین هرکدام از انواع آن دارای قیمت های متفاوتی هستند.
نوع مبرد چیلر و گازهای مبرد
نوع فیلتر درایر چیلر
نوع اکسپنشن چیلر
نوع شیر انبساط چیلر
میزان صدای دستگاه
 استانداردهای به کار رفته در دستگاه و کیفیت آن
نوع برند قطعات به کار رفته در چیلر
میزان بازدهی چیلر و قدرت عملکرد آن در سرمایش
میزان مصرف برق دستگاه
دارا بودن تاییدیه ها و مجوزهای ساخت دستگاه
ظرفیت اصلی دستگاه
ابعاد، اندازه و وزن نهایی چیلر
بررسی کیفیت و تست عملکرد دستگاه و مقایسه آن با قیمت اعلام شده از سوی فروشنده
می بینید که عوامل موثر در قیمت چیلر بسیار متنوع هستند. بنابراین نمی توان برای دسته ای از چیلرها قیمت واحدی را در نظر گرفت. علاوه بر این هر برند و شرکت تولیدی، بسته به کیفیت کار و استانداردهای در نظر گرفته شده، قیمت متفاوتی را برای چیلرهای مشابه ارائه می کند. بنابراین قبل از خرید در گام اول می بایست به فروشگاه های معتبر مراجعه کرده و محصولات این مجموعه ها را با یکدیگر در مقام قیاس قرار دهید. قطعا با بررسی ویژگی ها و قیمت های نهایی محصول، انتخاب و تصمیم گیری راحت تری خواهید داشت.
آیا جایگزینی برای چیلر وجود دارد؟
گاهی خریداران برای صرف هزینه کمتر تمایل دارند جایگزینی برای چیلر انتخاب کنند. در این زمینه باید بگوییم جایگزینی برای چیلر وجود ندارد. چیلرها با اینکه دارای انواع گوناگونی هستند و به روش های مختلفی کار می کنند، اما همگی آن ها کار خود را برای یک هدف مشترک انجام می دهند. در سرد کردن محیط و سیالات و حذف حرارت و گرما از دستگاه های صنعتی، هیچ وسیله ای به سرعت و دقت چیلرها وجود ندارد و نمی تواند جایگزین آن ها شود.

نکات مهم در خرید چیلر

برای اینکه بتوانید یک چیلر مناسب خریداری کنید، می بایست نکات زیادی را در نظر داشته باشید. قطعا انتخاب یک فروشگاه معتبر و درجه یک در این زمینه به کمک شما خواهد آمد و در انتخاب دستگاه راهنمایی های لازم را در اختیارتان قرار خواهد داد. اما با این وجود بهتر است قبل از هر اقدامی اطلاعات کافی در زمینه خرید چیلر را کسب کنید تا خریدی رضایت بخش داشته باشید. در خرید چیلر به نکات زیر دقت کنید.
مشخص کردن ظرفیت واقعی چیلر. برای اینکه بتوانید بهترین گزینه را از بین چیلرهای مختلف انتخاب کنید، می بایست بار برودتی موردنیاز و همچنین ظرفیت چیلر را به طور دقیق محاسبه کنید.
شرکت ها و مجموعه های معتبر زیادی وجود دارند که می توانند در خرید چیلر مناسب، مشاوره های لازم را در اختیارتان قرار دهند. بنابراین از مراجعه به این مراکز خودداری نکنید و از راهنمایی های ارائه شده کمال استفاده را داشته باشید.
سعی کنید، خودتان در زمینه انتخاب چیلر مناسب تحقیقات جامعی داشته باشید. مطالب مفید در این زمینه را مطالعه کرده و محصولات از برندهای مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید. 
نوع کاربری و فضای موردنظرتان را نیز در نظر داشته باشید. چیلر می بایست از نظر ابعاد، اندازه و وزن کاملا متناسب با فضای در نظر گرفته شده برای آن باشد.
قبل از نهایی شدن قرارداد و خرید محصول، از استانداردهای در نظر گرفته شده برای دستگاه اطمینان حاصل کنید.

کار چیلر چیست

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم چیلر با عملیاتی که انجام می دهد، می تواند گرمای محیط یا سیالات را گرفته و باعث خنک شدن آن ها شود. چیلر همچنین می تواند با سرد کردن آب، آن را برای مصارف صنعتی یا سیستم های سرمایش ساختمان آماده کند. این آبی که در چیلر سرد می شود می تواند از طریق پمپ تعبیه شده یا لوله کشی ساختمان به فن کویل ها و دیگر سیستم های توزیع کننده هوای خنک ارسال شود. به دلیل اینکه لوله های انتقال آب با کیفیت بسیار بالایی عایق کاری می شوند، آبی که از درون آن ها گذر می کند در تمام طول مسیر سرمای خود را به خوبی حفظ خواهد کرد.
در بسیاری از صنایع به دلیل فعالیت مداوم دستگاه ها و ماشین آلات، نیاز به تجهیزاتی است تا گرمای ایجاد شده در آن ها را حذف و دمای سرد را جایگزین آن کرد. چیلر در این زمینه نیز نقش مهمی ایفا می کند. این دستگاه می تواند گرمای ماشین آلات صنعتی را از بین برده و هوای سرد مطبوعی را در آن ها برای ادامه کار ایجاد کند. باتوجه به این توضیحات می توان گفت چیلرها از نظر کاربردی که دارند به دو گروه کلی تقسیم می شوند، چیلرهای تهویه مطبوع و چیلرهای برودت صنعتی.

انواع چیلر صنعتی

چیلرها بسته به نوع ساخت و کاربردی که دارند، به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شوند. در واقع شما زمانی که تصمیم به خرید چیلر دارید بایستی عوامل متعددی را در نظر داشته باشید تا بتوانید مناسب ترین چیلر را براساس نیاز خود تهیه کنید. شرایط محیطی، آب و هوایی، مساحتی که برای جاگذاری چیلر در نظر گرفته اید، کاربردی که از آن انتظار دارید، هزینه و قیمت چیلر، همگی از عوامل تاثیرگذار در انتخاب این دستگاه هستند. اما مهم تر از همه این ها آشنایی با انواع چیلر است.
شما باید با تنوع چیلرها آشنا باشید تا بتوانید در هنگام خرید تصمیم بگیرید کدام یک از انواع آن مناسب کار شما خواهد بود. چیلرها در دو نوع تراکمی و جذبی در بازار وجود دارند. هرکدام از این دو نوع نیز خود به زیرگروه هایی تقسیم می شوند. در واقع این اجزای تشکیل دهنده چیلرها هستند که باعث ایجاد تنوع در آن ها می شوند. بیایید به صورت مجزا با اجزای تشکیل دهنده هرکدام از چیلرها و دسته بندی آن ها آشنا شویم.

1. چیلر تراکمی

اجزای تشکیل دهنده چیلر تراکمی
کمپرسور (می تواند در انواع پیستونی (رفت و برگشتی)، سانتریفیوژ، اسکرال (حلزونی) و اسکرو (مارپیچی) باشد.)
لوله تخلیه
کندانسور ( می تواند در انواع تبخیری، هواخنک و آب خنک باشد)
مخزن ذخیره مایع
لوله مایع
شیر انبساط
اواپراتور
لوله مکش
همانطور که مشاهده کردید، کمپرسور و کندانسور دو جزء چیلر هستند که می توانند انواع گوناگونی داشته باشند. بسته به اینکه در یک چیلر از چه کمپرسور یا کندانسوری استفاده شود، چیلرها به گروه های مختلفی دسته بندی می شوند. این یک نمونه از تعریف انواع چیلر بود که به شما عزیزان ارائه کردیم.

2. چیلر جذبی

اجزای اصلی تشکیل دهنده چیلرهای جذبی تا حدودی مشابه چیلرهای تراکمی است. البته این چیلرها دارای یک تفاوت هستند. در چیلرهای جذبی به جای استفاده از کمپرسور از مولد حرارتی و جذب کننده استفاده می شود. چیلرهای جذبی به سه گروه تقسیم می شوند. چیلرهای جذبی تک اثره، دو اثره و سه اثره.
علاوه بر دسته بندی هایی که عنوان کردیم یک نمونه چیلر دیگر نیز در بازار وجود دارد که به مینی چیلر معروف است. این مینی چیلر به دلیل ابعاد و اندازه نسبتا کوچکی که در مقایسه با دیگر چیلرهای صنعتی دارد، بهترین گزینه برای استفاده و مصارف خانگی است. مینی چیلرها به دلیل همین اندازه کوچک، صدای کمتری تولید می کنند و ظرفیت کمتری نیز دارند. به همین دلیل در ساختمان های اداری یا مسکونی می توانند مورد استفاده قرار گیرند. بخش های اداری یا مسکونی که برق مصرفی جداگانه ای دارند، می توانند به راحتی مینی چیلر مخصوص به خود را تهیه کرده و بدون نگرانی از کمبود فضا آن را در موتورخانه ساختمان نصب و تعبیه کنند. مینی چیلرها از این منظر بسیار موردتوجه متقاضیان قرار گرفته اند.

20 تیر 1401 دسته بندی: مقالات