EN
چیلر صنعتی مینی چیلر صنعتی چیلر اسکرال چیلر اسکرو

چیلر در ساختمان‌‌ها و کاربردهای آن

چیلر در ساختمان‌‌ها و کاربردهای آن

امروزه صنعت ساختمان‌سازی در حال پیشرفت است و مهندسان از تکنولوژی‌های پیشرفته در ساختمان‌ها استفاده می‌کنند. درواقع مهندسینی که بر روی ساخت سازه نظارت دارند همواره به فکر انتخاب محصولاتی هستند که بتوانند ساختمان مدرن و پیشرفته‌ای را ارائه دهند.
در نتیجه یکی از موارد مهمی که هنگام ساختمان‌سازی مد نظر قرار می دهند  و مورد استفاده قرار می‌گیرد چیلر می‌باشد. چیلر به ماشینی گفته می‌شود که می‌تواند از طریق سیکل ترمودینامیکی گرما را از طریق جریان‌های سیال دفع نماید. بعد از انجام این مراحل جریان دفع شده درون یک مبدل حرارتی برای خنک کاری آب مورد استفاده قرار خواهد گرفت، یعنی به‌ طورکلی می‌توان گفت که چیلر گرما را از یک محیط برمی‌دارد و به محیط دیگر منتقل می‌کند که در انتهای کار آب سرد از محصول خارج می‌شود.

معرفی کار چیلر

مطمئنا بسیاری از افراد با چیلر آشنایی ندارند و  زمانی که بخواهند آن را مورد استفاده قرار دهند به‌ دنبال اطلاعات مناسبی از این محصول هستند. در واقع باید بگوییم که چیلر آب را برای مصارف صنعتی یا ساختمانی سرد خواهد کرد، از طرفی آبی که در چیلر سرد می‌شود به وسیله پمپ و از طریق لوله‌ کشی‌های انجام‌ شده به واحدهای موردنظر انتقال داده می‌شود تا فن کویل‌های تعبیه‌ شده در داخل ساختمان بتوانند هوای سرد را تأمین نماید.
میله‌هایی که برای انتقال آب سرد تولید می‌شوند به‌ خوبی عایق ‌کاری می‌ گردند تا بتوانند دمای آب سرد را حفظ نماید، این دستگاه علاوه‌ بر ایجاد سرمایش برای ساختمان‌ها در فرآیندهای صنعتی هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت و آب خنک‌ کننده دستگاه‌ها را تامین می‌کند.
در واقع آب سردی که به دستگاه‌های مختلف انتقال داده می‌شود در مدار بسته جریان پیدا می‌کند، یعنی هیچ‌ گونه راهی برای تبخیر آن وجود ندارد. به‌ عنوان مثال دستگاه‌های چیلر کوچک برای پکیج های گرمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرند که می‌توانند یک سیستم کامل سرمایشی و گرمایشی را در ساختمان تشکیل ‌دهد و آب سرد و گرم به وسیله فن کویل هایی که نصب ‌شده از چیلر به اتاق‌ها و سالن‌ها منتقل می‌شود.

معرفی انواع چیلر

اگر بخواهیم اطلاعات تکمیلی را در مورد چیلرها در اختیار شما قرار دهیم باید بگوییم که چیلر در دو دسته اصلی چیلر تراکمی و چیلر جذبی قرار می گیرد که هر کدام از آن‌ها دارای انواع مختلفی هستند. به‌ عنوان مثال چیلرهای تراکمی از لحاظ نوع کندانسور به دو نوع آب‌خنک و هوای خنک دسته ‌بندی می‌شوند، همچنین از نظر کمپرسور به انواع اسکرول، پیستونی و اسکراب دسته ‌بندی می‌شوند که هر کدام کاربردهایی را دارا می‌باشند.

انواع چیلر تراکمی

چیلرهای تراکمی همان‌ طور که گفته شد بر اساس نوع کندانسور و نوع کمپرسور به دسته‌ بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. در واقع در دسته‌ بندی بر اساس کندانسور می‌توان گفت که دو نوع چیلر وجود دارد به‌ صورت آب خنک و هوای خنک که این دو نوع بیشترین کاربرد را در صنعت ساختمان‌ سازی دارند.
شاید بسیاری از افراد تصور کنند که چیلر آب ‌خنک یعنی این‌ که چیلر آب را سرد می‌کند و هوای خنک یعنی این ‌که چیلر هوای سرد را تولید می کند، اما باید بگوییم این تصوری کاملاً اشتباه است چرا که چیلرها تنها یک کار را انجام می‌دهند و آن هم این است که آب را خنک نگه می‌دارند. کندانسور گرمای چیلر را دفع می کند که اگر این کار با فن انجام شود به آن هوای خنک گفته می‌شود و اگر این کار را توسط آب انجام دهد به آن آب خنک می‌گویند.
چیلر هایی که بر اساس نوع کمپرسور تقسیم‌ بندی می‌شوند، چهار نوع کمپرسور را برای راه‌اندازی سیکل فشرده‌سازی دارا هستند که عبارت‌اند از: کمپرسور پیستونی، کمپرسور اسکور، کمپرسور اسکرول و کمپرسور گریز که توسط موتور الکتریکی، موتور احتراق، توربین گاز و ... به گردش در می‌آید. قسمت‌های اصلی یک چیلر تراکمی شامل کمپرسور و موتور الکتریکی، شیر انبساط، مبدل حرارتی اپراتور و مبدل حرارتی کندانسور می‌باشد.

انواع چیلر جذبی

چیلر جذبی به سه نوع مختلف دسته ‌بندی می‌شود که نوع اول آن بر اساس انرژی مورد نیاز برای راه‌اندازی سیکل جذبی شعله مستقیم یا غیرمستقیم آتش مثل حرارت یک کوره انجام می گیرد و دسته دوم آن بر اساس سیستم آب و آمونیاک برای سیستم جذب مورد استفاده قرار می‌گیرند و نوع سوم آن بر اساس این‌ که کل سیستم به‌ صورت دو اثره یا تک اثره  می باشد دسته بندی شده است.
لازم به ذکر است که بگوییم ضریب عملکرد چیلر تراکمی نسبت ‌به چیلر جذبی بسیار بالاتر است، به‌ همین ‌علت تنها زمانی از چیلر جذبی استفاده می‌کنند که یک منبع حرارت درحال تلف شدن باشد.
منبع حرارتی چیلر جذبی از آب گرم، بخارا، حرارت دفع‌ شده از توربین، گرمای دودکش‌ها، حرارت مستقیم یا غیرمستقیم و ... می‌باشد.

کاربرد چیلر

همان‌ طور که متوجه هستید چیلرها را هم در صنعت ساختمان ‌سازی و هم در صنایع مختلف به کار می‌برند، در واقع چیلر با توجه به این ‌که می‌تواند آب خنک را به دستگاه‌های مختلفی انتقال دهد مورد استفاده بسیاری از ساختمان های مسکونی، سازمانی و ... قرار می گیرد. در ادامه مطالب شما را با کاربرد ساختمانی چیلر آشنا می کنیم.

کاربرد چیلر در ساختمان

تا این قسمت از مطالب بدون شک با مفهوم چیلر آشنا شده‌اید، حال قصد داریم در مورد کاربرد انواع چیلر در ساختمان‌ها اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم. در واقع باید بگوییم چیلر در کاربرد ساختمانی سیالی را سرد می‌کند، به‌ عنوان مثال آب سرد به وسیله لوله‌ کشی‌های انجام‌ شده به مبدل‌های حرارتی چون فن‌ کویل و هواساز منتقل می‌شود تا بتوانند سرمایش ساختمان را به ‌درستی انجام دهد.
لازم به ذکر است که بگوییم در این مرحله تبادل حرارت با هوای داخل اتاق‌ها و سالن‌ها انجام می‌شود تا دمای هوا گرفته شود و محیط داخل ساختمان به‌ درستی خنک شود. آب سردی که دمای هوای محیط داخلی ساختمان‌ها را می‌گیرد خود دوباره گرم می‌شود که این چرخه همچنان ادامه دارد و آب گرم شده به چیلر انتقال داده می‌شود تا دوباره کار خنک کاری انجام گیرد.
آب سردی که در مرحله خنک کاری به کویل فرستاده می‌شود درون کویل به گردش در می‌آید که فنی را در اطراف کویل قرار داده‌اند تا بتواند باعث کاهش دمای جریان هوا شود و سطح سرد لوله‌ها باعث تقطیر بخار آب می‌شود و این کاهش رطوبت را در پی دارد.

لازم به ذکر است که بگوییم فن‌ کویل‌ها در چیلرهای ساختمانی تنها نقش یک مبدل حرارتی هوا به آب را ایفا می‌کنند و با جریان پیدا کردن آب سرد در لوله‌های مسی گرمای هوا گرفته می شود و هوای خنک وارد محیط ساختمان خواهد شد.
یکی از مزیت ‌های چیلر ساختمان این است که هر فن ‌کویل در هر اتاق یک کنترل مخصوص دارد و هر کسی می‌تواند در اتاق خود بدون این ‌که تأثیری بر دیگر فن‌ کویل ها بگذارد فن کویل مدنظر خود را خاموش یا روشن کند و دمای آن را تنظیم نماید، البته به این نکته دقت داشته باشید که تمامی فن ‌کویل‌ها تنها به یک چیلر متصل می‌شوند.
  یکی از مزایای بارزی که چیلر برای ساختمان به‌ همراه دارد این است که نیازی به استفاده از لوازم سرمایشی و گرمایشی مثل رادیاتور، کولر، بخاری و ... نخواهد بود.

سخن پایانی
 چیلری که برای سازه‌های مهم مورد استفاده قرار می‌گیرد سیال سرد شده را به مدار خنک‌ کننده ارسال می کند و برای خنک کاری دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌ عنوان مثال برای خنک کاری دستگاه های مختلف سرمایشی و گرمایشی بیمارستان ها و دیگر سازمان های بزرگ چیلر آب خنک را وارد دستگاه ها خواهد کرد و در نهایت گرما را از محیط دور می کند. شرکت های مختلفی در زمینه تولید و عرضه انواع چیلر فعالیت دارند که یکی از معتبرترین آن ها گروه صنعتی تهویه سام است که به صورت تخصصی در زمینه تولید سیستم های تهویه مطبوع فعالیت دارد و می توانید با کیفیت ترین سیستم های تهویه مطبوع را با قیمتی مناسب از آن ها تهیه کنید. برای این منظور کافی است که به وب سایت این مجموعه مراجعه نمایید.

 
24 اردیبهشت 1401 دسته بندی: مقالات