EN
چیلر صنعتی مینی چیلر صنعتی چیلر اسکرال چیلر اسکرو

چیلر جذبی چیست؟

چیلر جذبی چیست؟

بدون شک تجهیزات و دستگاه‌هایی که می‌توانند باعث خنک شدن هوا شوند چه در فصل گرما و چه در صنایع مختلف، کاربردهای زیادی دارند. این دستگاه‌ها علاوه بر اینکه می‌توانند محیط موردنظر ما را خنک کنند، می‌توانند باعث تهویه هوا هم شوند. از جمله دستگاه‌هایی خنک‌کننده که در چند سال گذشته محبوبیت بیشتری را به دست آورده‌اند، می‌توان به چیلرهای جذبی اشاره کرد. ما در این مطلب هر آن چه که در خصوص چیلر جذبی باید بدانید را در اختیار شما قرار خواهیم داد.



چیلر جذبی چیست؟

چیلر جذبی که به آن چیلر ابزوریشن نیز می‌گویند از جمله تجهیزات خنک‌کننده و تهویه‌  مطبوعی بوده که شیوه کار آن بر اساس سیکل تبرید جذبی است. به بیان دیگر این مدل از تجهیزات می‌توانند از طریق گرما و با فشرده‌سازی بخار، باعث سرد شدن آب مین چیلر شوند. آن بخشی که در چیلرهای جذبی وظیفه خنک‌کنندگی را به عهده دارد از لیتیوم برماید تولید شده است.

این مدل از چیلرها دارای دو قسمت مختلف بوده که یکی از آن‌ها قسمت جذب‌کننده و دیگری مولد حرارتی است. این چیلر نیز برای فعالیت و کارکردن به انرژی نیاز دارد. ازاین‌رو انرژی خودش را از گاز طبیعی دریافت می‌کند. در کنار گاز، انرژی برق کمی نیز برای بهبود کارایی و عملکرد سایر سیستم‌های کنترلی و پمپ‌های آن موردنیاز خواهد بود.



انواع مختلف چیلر جذبی

  1. در صورتی که شما هم جز افرادی هستید که قصد خرید چیلر جذبی را دارید، در ابتدا باید بدانید که این تجهیزات دارای انواع مختلفی هستند. هرکدام از این مدل‌ها دارای ویژگی‌ها و خصوصیاتی بوده که آن را از سایرین متمایز کرده است. به‌صورت کلی می‌توان چیلرهای جذبی را می‌توان بر اساس یکی از ویژگی‌های زیر، در دسته‌بندی‌های مختلف قرار داد:
  2. انواع چیلر جذبی بر اساس مکانیزم طراحی

    چیلرهای جذبی تک اثره
    چیلر جذبی دو اثره
    انواع چیلر جذبی بر اساس منبع تأمین حرارت
    چیلرهای جذبی با شعله مستقیم
    چیلرهای جذبی با آب گرم
    چیلرهای جذبی با بخار
    چیلرهای جذبی خورشیدی
    چیلرهای جذبی هوای گرم
    چیلرهای جذبی آب داغ
    انواع چیلرهای جذبی بر اساس نوع ماده مبرد و جاذب
    چیلرهای مبرد آب و جاذب لیتیوم بروماید
    چیلرهای مبرد آب و جاذب سلیکاژل
    چیلرهای مبرد آمونیاک و جاذب آب
    انواع چیلرهای جذبی بر اساس نوع جریان مواد جاذب و مبرد نسبت به یکدیگر در مدار این تجهیزات
    چیلرهای سری
    چیلرهای موازی
    چیلرهای معکوس

 

 

آشنایی با قطعات و تجهیزات تشکیل‌دهنده چیلر جذبی

در صورتی که می‌خواهید به‌خوبی با این تجهیزات خنک‌کننده آشنا شوید، باید قطعات تشکیل‌دهنده آن‌ها را بشناسید. این چیلرها دارای قطعات بسیار مختلفی هستند اما مهم‌ترین قطعات که وظایف اصلی را به دوش می‌کشند عبارت خواهند بود از:

اواپراتور

به زبان ساده، اواپراتور در مین چیلر و چیلرهای جذبی وظیفه خنک‌کنندگی را به عهده دارد. آب مقطر موجود در این دستگاه‌ها به کمک یک سری نازل بر روی لوله‌هایی از جنس مس پاشیده می‌شود. برای بهبود عملکرد پاشش آب نیز از یک سری پمپ استفاده شده است. این قطعه می‌تواند انرژی حرارتی که بین مبرد و آب وجود دارد را جابه‌جا کند و بدین صورت باعث هرچه خنک‌تر شدن آب موجود در کویل شود.

درون این سیستم هوا در حالت خلا قرار دارد. دلیل این کار نیز آن است که آب مقطر در دمای 5 درجه به جوش بیایید و همین امر باعث شود که در گرمای موجود در کویل گرفته شود.

ابزوربر یا جاذب

یکی دیگر از قطعاتی که در چیلر جذبی کارایی زیادی دارد، ابزوربر است. بعد از اینکه بخار آب موجود در این سیستم توسط لیتیوم بروماید جذب شد، آن را به کمک پمپ‌ها به سمت ژنراتور هدایت می‌کنند. بدین صورت می‌توان حرارت را از بخار آب گرفت و دوباره از آن استفاده کرد. به بیان دیگر ابزوربر و یا جاذب می‌تواند از فشار اواپراتور در شرایط خلأ به‌خوبی محافظت کند.

ژنراتور

ژنراتور وظیفه دارد تا غلظت لیتیوم بروماید را تغییر داده و آن را غلیظ‌تر کند. در این قسمت لیتیوم بروماید از بخار آب جدا می‌شود. سپس بخار آب به کندانسور رفته و لیتیوم بروماید به ابزوربر هدایت می‌شود. بدین صورت می‌توان از این سیکل برای خنک‌کردن و تهویه محیط استفاده کرد.

کندانسور

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، بخار آب از سمت ژنراتور به کندانسور فرستاده می‌شود. در این جا، بخار آب مجدداً شکل مایه به خود خواهد گرفت. همچنین در این سیکل از یک برج خنک‌کننده استفاده شده است تا دمای ژنراتور و کندانسور را کم کند.


آشنایی با نحوه کار چیلر جذبی

حال که به‌صورت کامل با چیلر جذبی، انواع و همچنین قطعات مهم به‌کاررفته در آن آشنا شدید، زمان آن رسیده است تا در خصوص نحوه کار این چیلرها بیشتر صحبت کنیم. در ابتدا ماده مبرد به درون اپراتور منتقل می‌شود. در این قسمت حرارت محیط دریافت شده و ماده شروع به جوشیدن می‌کند. بعد از آن ماده موردنظر به گاز تبدیل شده و اپراتور آن را جذب می‌کند. درون ابزوربر مقدار مشخصی لیتیوم بروماید غلیظ وجود دارد که وظیفه آن خارج کردن گاز مبرد از درون اپراتور است.


در ادامه نیز لیتیوم بروماید به کمک پمپ به ژنراتور منتقل می‌شود و در آن جا رقیق‌تر خواهد شد. حال نوبت آن رسیده است تا ژنراتور به این ترکیب که از لیتیوم بروماید و مبرد تشکیل شده است حرارت بدهد. حال مقداری از آب این ترکیب بخار شده و بعد از آن یک محلول غلیظ از آب آمونیاک خواهیم داشت. حال این محلول به کندانسور وارد شده و بدل به آب مقطر می‌شود. حال شیر انبساط وظیفه دارد تا آن را مجدداً به اپراتور چیلر جذبی منتقل کند تا این سیکل دوباره تکرار شود.


مزایای خرید چیلر جذبی

چیلرهای جذبی نوع جدیدی از تهویه کننده‌ها و خنک‌کننده‌هایی هستند که به دلیل مزایای بسیار زیادی که دارند، محبوبیت بالایی پیدا کرده‌اند. شاید وجود همین ویژگی‌ها باعث شده است تا خرید چیلر جذبی تا به این اندازه رونق پیدا کند. از جمله مزایای این چیلرها آن است که به انرژی الکتریکی وابستگی بالایی ندارند. به همین دلیل استفاده کردن از آن‌ها باعث مصرف بیشتر برق و همچنین هزینه‌های بیشتر نخواهد شد. از دیگر مزایای چیلر خرید چیلر جذبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

 

ایجاد کمتر سروصدای آزاردهنده

مبرد آب مقطر بی‌خطر برای انسان و محیط‌زیست

قادر به استفاده کردن از انرژی گرمایی اتلافی
کاهش آلودگی‌ها و تولید گازهای گلخانه‌ای

خرید چیلر جذبی از تهویه سام

شاید شما هم جز افرادی باشید که بعد از آشنایی هر چه بیشتر با چیلرهای جذبی مشتاق به تهیه آن‌ها هستید. اگر جواب شما مثبت است، می‌توانید هم اکنون خرید خودتان را از فروشگاه اینترنتی تهویه سام انجام دهید. تهویه سام یکی از عرضه‌کننده‌های برتر و ویژه انواع چیلرهای جذبی است که فعالیت خودش را از سال 1379 آغاز کرده است. از جمله محصولات ارائه شده توسط تهویه سام می‌توان به سیستم‌های تهویه مطبوع و تبریدها اشاره کرد.

تمامی محصولات ارائه شده توسط فروشگاه اینترنتی تهویه سام طبق آخرین استانداردهای روز دنیا تولید شده‌اند. ازاین‌رو دارای کیفیتی بی‌نظیر بوده که خیال شما را از داشتن یک خرید مطمئن راحت خواهد کرد. از جمله مزایای خرید از این فروشگاه‌های همچنین می‌توان به خدمات پس از فروش بسیار خاص و ویژه آن اشاره کرد که به مشتریان این اجازه را می‌دهد تا کالایی تضمین شده و مرغوب را تهیه کنند. شما ازاین‌پس با مراجعه به وب‌سایت تهویه سام به نشانی tahviehsam.com می‌توانید چیلر جذبی و یا انواع سیستم‌های تهویه مطبوع را خریداری کنید.

31 خرداد 1401 دسته بندی: مقالات