EN
چیلر صنعتی مینی چیلر صنعتی چیلر اسکرال چیلر اسکرو

تعمیر و نگهداری از چیلر

تعمیر و نگهداری از چیلر

این موضوع را باید مدنظر قرار داد که چیلر یک سیستم تخصصی و خنک کننده صنعتی و مسکونی است. این دستگاه از قطعاتی بسیار گران قیمت شکل گرفته است که باید در زمینه نگهداری آن بسیار دقیق بود. اگر بخواهیم هزینه زیادی برای خرید این سیستم و قطعات مصرفی آن صرف نشود باید در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید و تمام تلاش خود را به کار ببرید تا این سیستم تهویه هوا دچار مشکل نشود. اما تضمینی وجود ندارد که وسیله چیلر به تعمیرات نیاز نداشته باشد. در مطالب پایین نکاتی را در مورد تعمیر و نگهداری از چیلر بیان خواهد شد از مطالعه آنها غافل نشوید و با ما همراه باشید.
آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا باید در تعمیر و نگهداری از چیلر  و مینی چیلر باید کوشا بود؟ این سیستم تهویه دارای انواع تراکم ها می باشد که مبنای کار اصلی آن تغییر دمای آب است. سرویس و نگهداری به موقع باعث طول عمر این سیستم تهویه خواهد شد و حتی در میزان مصرف انرژی نیز می توان صرفه جویی کرد. 

 

چیلر یکی از جدید ترین دستگاه هایی است که جهت تهویه هوای محیط های سر پوشیده طراحی شده است. این دستگاه به دلیل قابلیت های بی نظیری که دارد به محض ورود به بازار جایگاه خود را پیدا کرده و در رده پر فروش ترین ها قرار گرفته است. اما با این وجود کم نیستند کسانی که اطلاعات کافی در مورد این دستگاه ندارند و نمی دانند که چگونه باید از آن استفاده کنند. به همین دلیل نیز بعد از یک مدتی به مشکل می خورند و متوجه می شوند که آن کارایی لازم را ندارد. اینک ما برای این که بتوانیم در حل این مشکل به شما کمک کنیم قصد داریم در ادامه چیلر را به طور کامل به شما معرفی کنیم و نکاتی درباره ی تعمیرات و نگهداری چیلر مطرح کنیم. پیشنهاد می کنیم که تا پایان با ما همراه باشید تا بیش تر با چیلر و انواع مختلف آن آشنا شوید و بتوانید از قابلیت ها و آپشن های مفید آن ها به بهترین وجه ممکن استفاده کنید.

چیلر چیست؟

چیلر دستگاهی است که از طریق سرد کردن آب، هوای محیط را خنک می کند. این دستگاه بعد از این آب سرد شد آن را به واحد های توزیع کننده هوای سرد می فرستد و هوای ساختمان را تهویه می کند. البته برای این که آب سرد در طول مسیر گرم نشود باید لوله های انتقال دهنده آب سرد به خوبی عایق کاری شوند. لازم به ذکر است که چیلر کارایی فوق العاده ای دارد و به خوبی می تواند رایحه های نا مطبوع یک محیط را از بین ببرد. به همین دلیل نیز شدیداً مورد استقبال قرار گرفته است و در حال حاضر در انواع مختلفی به بازار عرضه می شود. 

انواع چیلر 

انواع مختلف چیلر را می توان به دو دسته تقسیم کرد و آن ها عبارتند از:

چیلر های تراکمی 

اولین نوع از چیلر ها، چیلر های تراکمی هستند. چیلر های تراکمی که در چهار مدل اسکرو، رفتی و برگشتی،  اسکرال و سانترفیوژ به بازار عرضه می شوند از کمپرسور، اواپراتور، کنداسور و شیر انبساط تشکیل شده است. نحوه کار آن ها نیز به شرح ذیل است:

1. تبخیر

زمانی که چیلر های تراکمی را روشن می کنیم ابتدا مایعی که گرم شده است از طریق شیر ورودی به قسمت اواپراتور چیلر فرستاده می شود. در این قسمت آب، گرمای محیط را می گیرد و کم کم بخار می شود. 

2. متراکم سازی گاز 

چیلر های تراکمی بعد از تبخیر کردن مایع گرم، گاز را متراکم می کنند و آن را به سمت کنداسور می فرستند.

3. فرایند فشار ثابت

در سومین مرحله نیز کنداسور چیلر، مبرد گازی را به مایع اشباع شده تبدیل می کند.

4. انبساط 

در این مرحله چیلر فشار را از روی مبرد گازی بر می دارد. سپس مبرد که که ترکیبی از مایع و گاز است به سمت اواپراتور هدایت می شود.

چیلر های جذبی 

یک نوع دیگر از چیلر ها، چیلر های جذبی هستند که در سه مدل تک اثره، دو اثره و شعله مستقیم به بازار عرضه می شوند. در این چیلر ها نیز ابتدا آب وارد اواپراتور می شود و گرمای محیط را به خود جذب می کند. به همین دلیل نیز به به گاز تبدیل می شود و با لیتیوم ترکیب می شود. سپس این مایع که رقیق شده است به سمت ژنراتور هدایت می شود. ژنراتور به این ماده، حرارت می دهد و قسمتی از آب آن را تبخیر می کند. بعد بخار آبی که از محلول آب آمونیاک، جدا شده است به کنداسور منتقل می شود و به آب مقطر تبدیل می شود. در آخر نیز مجدداً آب مقطر وارد شیر انبساط شده و از آن جا به سمت اوپراتور انتقال داده می شود. 

مزیت های چیلر های تراکمی 

مزیت های چیلر های تراکمی عبارتند از:

ضریب عملکرد بالا 

یکی از مهم ترین مزیت های چیلر های تراکمی این است که ضریب عملکرد آن ها در قیاس با چیلر های جذبی خیلی بالا تر است. ضریب عملکرد این چیلر ها بین 3 تا 8 متغیر است.

طراحی اصولی 

یکی دیگر از مزیت های چیلر های تراکمی این است که تجهیزات و ساختار آن ها به صورت اصولی طراحی شده است و نیازی نیست فضای زیادی را به آن ها اختصاص بدهیم.

قیمت مناسب 

قیمت چیلر های تراکمی حدود پنحاه درصد از قیمت چیلر های جذبی کم تر است و خرید آن ها از لحاظ اقتصادی به صرفه است.

نصب راحت 

ساختار چیلر های جذبی به گونه ای طراحی شده است که خیلی راحت نصب می شوند و نیازی نیست وقت زیادی به پروسه نصب آن ها اختصاص داده شود.

مزیت های چیلر های جذبی 

چیلر های جذبی نیز مزیت های متعددی دارند که مهم ترین آن ها به شرح ذیل است:

کم مصرف بودن

یکی از بهترین مزیت های چیلر های جذبی این است که کم مصرف هستند و با نصب آن ها در ساختمان، میزان مصرف برق به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می کند.

وابسته نبودن به انرژی الکتریکی 

یکی دیگر از مزیت های چیلر های جذبی این است که  به انرژی الکتریکی وابستگی ندارند و می توانند از انرژی گرمایی که در محیط تولید می شود استفاده کنند. 

کار کردن بی سر و صدا 

چیلر های جذبی در حین کار کردن هیچ گونه صدای آزار دهنده ای تولید نمی کنند و میزان ارتعاشات آن ها بسیار کم است.

منظور از نگهداری از چیلر چیست؟

به مجموعه اقداماتی که جهت چک کردن سیستم های چیلر، انجام می شود نگهداری از چیلر گفته می شود. البته از آن جایی که چیلر ها اجزای متفاوتی دارند روش نگهداری از آن ها نیز متفاوت است. به همین دلیل ما ابتدا اجزاء چیلر های جذبی و تراکمی را به طور جداگانه به شما معرفی می کنیم، بعد روش نگهداری از انواع مختلف چیلر را برای شما توضیح می دهیم.
اجزاء چیلر های تراکمی
یک چیلر تراکمی از قسمت های زیر تشکل شده است:

کمپرسور 

اولین جزء چیلر های جذبی کمپرسور است که قلب تپنده این دستگاه محسوب می شود. وظیفه آن نیز  فشرده سازی مبرد است. البته کمپرسور در حال حاضر در چهار نوع به بازار عرضه می شود که عبارتند از:

1.    کمپرسور پیستونی 

کمپرسور های پیستونی که به آن ها کمپرسور رفت و برگشتی نیز می گویند بدون سوخت و جرقه زنی کار می کنند. این کمپرسور مانند موتور پیستونی است و قدرت بالایی دارد. 

2. کمپرسور پیچشی 

یک نوع دیگر از کمپرسور هایی که روی چیلر های تراکمی نصب می شوند کمپرسور های پیچشی هستند. این نوع کمپرسور یکی از سریع ترین کمپرسور هایی است که برای چیلر طراحی شده و می تواند بدون کوچک ترین وقفه ای مبرد را فشرده سازی کند.  به همین دلیل نیز در حال حاضر کاربرد زیادی در صنعت پیدا کرده است.

3. کمپرسور گریز از مرکز 

یک نوع دیگر از کمپرسور ها، کمپرسور های گریز از مرکز هستند که ساختار ساده ای دارند. اما در عین حال پر قدرت هستند و از لحاظ کارایی کاملاً مورد تأیید اند. به همین دلیل نیز معمولاً در چیلر هایی کار گذاشته می شوند که ظرفیت بالایی دارند و به صورت تمام وقت کار می کنند،

4. کمپرسور دوار

یک نوع دیگر از کمپرسور ها، کمپرسور های دوار هستند که از یک پروانه و یک قطعه انتقال دهنده تشکیل شده اند. نحوه کار آن ها نیز بدین صورت است که زمانی که روشن می شوند پروانه آن ها با بیش ترین سرعت ممکن حرکت می کند و عمل فشرده را به بهترین شکل انجام می دهد.

5. کمپرسور حلزونی 

آخرین  کمپرسوری که می خواهیم به شما معرفی کنیم کمپرسور حلزونی نام دارد. این کمپرسور که تحت عنوان کمپرسور اسکرال نیز شناخته می شود  معمولاً در چیلر هایی که ظرفیت پایینی دارند نصب می شون. بد نیست بدانید که کمپرسور های حلزونی به گونه ای طراحی شده اند که بدون ایجاد سر و صدا و لرزش کار می کنند و  کم مصرف هستند.

کنداسور

دومین قطعه ای که روی چیلر های تراکمی نصب می شود کنداسور است که وظیفه آن خنک کردن مبرد است. البته این قطعه نیز در دو مدل تولید می شود که عبارتند از:

1. کنداسور هوا خنک 

اولین نوع از کنداسور ها، کنداسور های هوا خنک هستند. در این کنداسور ها یک سری فن کار گذاشته شده است که هوای بیرون را به داخل هدایت می کنند و مبرد را خنک می سازند.

2. کنداسور آب خنک 

یک نوع دیگر از کنداسور ها، کنداسور های آب خنک هستند که با آب خنک، گرمای مبرد را از آن می گیرند. در این کنداسور ها، آب خنک در لوله حرکت می کند و گاز مبرد در اطراف آن جریان دارد. 

شیر انبساط 

سومین قطعه چیلر های تراکمی شیر انبساط است. این قطعه فشاری که به مبرد تحمیل شده را بر می دارد و آن از مایع به گاز تبدیل می کند. البته در حال حاضر برند های زیادی در حوزه طراحی و ساخت این قطعه مهم فعالیت می کنند و تولید کنندگان چیلر های تراکمی با توجه به ظرفیت برودتی، نوع مبرد و دمای تبخیر چیلر، نوع شیر انبساط آن را انتخاب می کنند.

اواپراتور 

چهارمین قطعه چیلر های تراکمی، اواپراتور است که یک نوع مبدل حرارتی است. این مبدل  آب گرم را به آب خنک تبدیل می کند و آن را به دستگاه های سرمایشی ساختمان منتقل می کند. 

کنترل ها 

پنجمین جزء چیلر های تراکمی، کنترل ها هستند که از لحاظ کارایی به دو نوع تقیسم می شوند:

1. کنترل فشار بالا و پایین 

سیستم چیلر تراکمی باید به گونه ای طراحی شود که فرایند مکش و دهش با فشار معینی انجام شود. به همین دلیل یک دستگاه برای کنترل این فشار در چیلر تعبیه شده است که کنترل فشار بالا و پایین نامیده می شود. توجه داشته باشید که اگر کنترل فشار بالا و پایین، به موقع وارد عمل نشود چیلر خاموش می شود و روند مطبوع سازی هوای محیط به خوبی پیش نمی رود. 

2. کنترل فشار روغن 

کنترل دیگری که در چیلر های تراکمی وجود دارد کنترل روغن است. این کنترل دو لوله دارد. یکی از این لوله ها به قسمت ساکشن کمپرسور وصل می شود و دیگری به قسمت روغن آن. وظیفه این کنترل نیز این است که فشار روغن کمپرسور را کنترل کند و اجازه ندهد از 10 psi كم تر شود. لازم به ذکر است که اگر فشار روغن در حد استاندارد نباشد کمپرسور به شدت آسیب می بیند.
تابلو برق 
شمشین قطعه چیلر های تراکمی تابلو برق است که اجزاء متعددی دارد. مهم ترین قطعات آن نیز عبارتند از:

1. قطعات مدار قدرت

این قطعات باید برق را به سایر مصرف کننده های چیلر انتقال بدهند و برق مورد نیاز سیستم های چیلر را تأمین کنند.

2. قطعات مدار فرمان

قطعات مدار فرمان نیز عملکرد اجزاء اصلی چیلر یعنی کنداسور و کمپرسور را کنترل می کنند.

مخزن های آب

آخرین قطعه چیلر های تراکمی نیز مخزن های آب هستند. این مخزن ها که در اواپراتور و کنداسور تعبیه شده اند دارای 1 – 2 فلنج هستند. وظیفه آن ها نیز این است که آب را به قسمت ورودی و خروجی چیلر هدایت کنند. 

اجزاء چیلر های جذبی

در چیلر های جذبی نیز، همان تجهیزات چیلر های تراکمی وجود دارد. اما به جای کمپرسور و شیر انبساط تجهیزات دیگری برای آن طراحی شده است که ما در این قسمت آن ها را به صورت جداگانه به شما معرفی می کنیم. آن ها عبارتند از:

ابزوربز 

یکی از اجزاء اصلی چیلر های جذبی ابزوربز است. این قطعه در واقع همان محفظه ای است که ماده لیتیوم برماید در آن قرار دارد. وظیفه آن نیز این است که بخار آبی که در اثر تبخیر شدن مبرد تولید می شود را به خود جذب کند. 

ژنراتور 

یکی دیگر از اجزاء چیلر های جذبی ژنراتور است که عملیات تغلیظ محلول لیتیوم بروماید در آن انجام می شود. این قطعه، آب گرم یا بخار ماده لیتیوم بروماید را از آن جدا می کند و آن را به سمت کنداسور هدایت می کند.

نحوه نگهداری از چیلر های جذبی

چیلر ها جذبی معمولاً کارایی خوبی دارند و طول عمر  آن ها در قیاس با سایر وسایلی که برای تهویه هوا طراحی شده اند خیلی بیش تر است. اما طبیعتاً اگر درست از آن ها نگهداری نکنیم خیلی زود مستهلک می شوند و کارایی لازم را نخواهند داشت. از این رو ما نکاتی که در حین نگهداری از این چیلر ها باید مورد توجه قرار بگیرد را به شما گوشزد می کنیم. این نکات عبارتند از:
بررسی اتصالات برقی 
تعویض روغن پمپ وکیوم
آنالیز کردن مایع جاذب 
بررسی میزان نمک چیلر
چک کردن سطح مبرد
بررسی دمای بدنه پمپ ها
محاسبه آمپر مصرفی

نحوه نگهداری از چیلر های تراکمی 

چیلر های تراکمی با برق کار می کنند و اگر در سیستم آن ها کوچک ترین مشکلی وجود داشته باشد هزینه های حاصل از مصرف برق به صورت سر سام آوری افزایش پیدا می کند. این در حالی است که اگر این دستگاه به صورت دوره ای چک شود عملکرد مطلوبی خواهد داشت و هیچ گونه هزینه اضافی به مصرف کننده تحمیل نخواهد شد. البته نگهداری از چیلر های تراکمی نیز اصولی دارد که مهم ترین آن ها به شرح ذیل است:

تمیز کردن لوله های داخلی 

یکی از مهم ترین اقداماتی که در حین نگهداری از چیلر های جذبی باید انجام شود تمیز کردن لوله های داخلی این دستگاه است. با این کار حرارت بهتر به دستگاه منتقل می شود و گرمای مورد نیاز سیستم به خوبی تأمین می شود.

نصب کردن درایور های متغیر 

اقدام بعدی نصب کردن درایور های متغیر است که نقش مهمی در چیلر بازی می کنند و عملکرد آن ها به طور مستقیم بر کارایی این دستگاه تأثیر می گذارد.

بررسی کردن میزان گاز مبرد

برای این که چیلر کارایی خوبی داشته باشد باید میزان گاز مبرد این دستگاه در حد استاندارد باشد. 

بررسی دمای کنداسور 

کنداسور یکی از مهم ترین اجزا چیلر های تراکمی است و در صورتی که دمای آن افزایش پیدا کند این دستگاه به شدت آسیب می بیند. به همین دلیل دمای آن باید همیشه پایین نگه داشته شود و از حد نرمال تخطی نکند.

کنترل میزان سختی آب 

یکی دیگر از اقداماتی که می تواند به افزایش طول عمر چیلر ها کمک کند کنترل میزان سختی آب است. توجه داشته باشید که اگر میزان سختی آب زیاد باشد باید فوراً آن را کاهش بدهیم تا چیلر عملکرد مطلوبی داشته باشد و دچار اختلال نشود.

بررسی روغن کنداسور 

اقدام دیگری که در حین چک کردن یک چیلر تراکمی باید انجام شود بررسی روغن کنداسور است که باید با این دستگاه سازگاری داشته باشد و بتواند کیفیت کارایی آن را ارتقا بدهد. 
نشانه های خرابی چیلر
زمانی که چیلر ها خراب می شوند یک سری علائمی بروز پیدا می کند. ما در این قسمت به برخی از این علائم اشاره می کنیم و دلایل ظهور آن ها را برای شما توضیح می دهیم. این علائم عبارتند از:

روشن نشدن کمپرسور 

یکی از اختلالات اساسی که در چیلر ها به وجود می آید روشن نشدن کمپرسور است. این مشکل چهار علت دارد که عبارتند از: 1- متصل نبودن سوئیچ 2 – سوختن فیوز 3- قطع شدن سیستم کنترل دستگاه. 4- قطع شدن سیم کشی دستگاه

خاموش شدن ناگهانی کمپرسور

در برخی موارد زمانی که چیلر را روشن می کنیم کمپرسور استارت می خورد ولی سریع خاموش می شود. این مشکل به دلیل کافی نبودن گاز چیلر، خراب بودن شیر انبساط و ایجاد نشتی به وجود می آید.

سر و صدای زیاد دستگاه

چیلر دستگاهی است که در حین کار کردن سر و صدا ایجاد نمی کند. اما گاهی پیش می آید که صدا های آزار دهنده ای تولید می کند و باعث می شود افراد از نصب این دستگاه منصرف شوند. اما بد نیست بدانید که این مشکل به دلیل فیکس نبودن قطعات چیلر یا کم بودن میزان گاز این دستگاه به وجود می آید و با بررسی این دو مورد سر و صدای دستگاه، برای همیشه قطع می شود.

کار کردن مدام کمپرسور 

برخی افراد زمانی که چیلر را روشن می کنند متوجه می شوند که کمپرسور بی وقفه کار می کند و خاموش نمی شود. این مشکل که بسیار رایج است به دلیل کم بودن ظرفیت دستگاه، کثیف شدن کنداسور و گرم بودن بیش از حد محیط به وجود می آید.

یخ زدن یا عرق کردن خط مکش

آخرین اختلال مربوط به خط مکش است که یا یخ می زند یا عرق می کند. دلیل بروز این اختلال خراب بودن فن اواپراتور، زیاد بودن گاز دستگاه و تنظیم نبودن شیر انبساط است. قابل ذکر است که اگر هر چند وقت یک بار  چیلر ها را چک کنیم احتمال بروز این اختلال به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می کند.

چیلر ها چند وقت یک بار باید چک شوند؟

یکی از مهم ترین سؤال هایی که معمولاً در مورد چیلر ها مطرح می شود این است که چند وقت یک بار باید آن ها را چک کنیم؟
این موضوع بر اساس  شاخصه هایی مثل ابعاد چیلر و شرایط محل نصب این دستگاه تعیین می شود و نمی توان به صورت قطعی در مورد آن اظهار نظر کرد. افرادی که این دستگاه را نصب می کنند می توانند دوره های روزانه، هفتگی، ماهانه، فصلی یا حتی سالانه تعیین کنند و چیلر ها را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهند. البته نا گفته نماند که فاکتور های سرویس های روزانه با فاکتور های سرویس سالانه متفاوت است و بهتر است هر کدام از آن ها توسط یک تکنسین ماهر تنظیم شود. چرا که فقط یک فرد متخصص اطلاعات کافی در مورد تمام قطعات چیلر ها دارد و می داند که چه نکاتی را باید بررسی کند. توجه داشته باشید که اگر این نکته را جدی نگیرید و چک کردن چیلر را به افراد مبتدی بسپارید نه تنها اختلالات دستگاه بر طرف نمی شود بلکه به شدت آسیب می بیند. در این صورت یا باید دستگاه به طور اساسی تعمیر شود یا باید آن را تعویض کنیم و یک دستگاه جدید بخریم که در هر صورت هزینه زیادی به مصرف کننده تحمیل می شود و به شدت ضرر می کند. این در حالی است که اگر برای تعمیر کردن چیلر به یک مرکز معتبر مراجعه کنید مزیت های متعددی شامل حال شما می شود که مهم ترین آن ها شرح ذیل است:
افزایش سرعت کار 
کاهش پیدا کردن هزینه ها
بهره بردن از نظرات کارشناسان 

 

به نظر شما با تعمیر و نگهداری به موقع می توان سلامت دستگاه را تضمین و از هزینه های اضافی جلوگیری کرد؟
در مطالب بالا در مورد اهمیت سیستم تهویه و یا همان دستگاه چیلر صحبت شد حال باید نکاتی بیان شود که در تعمیر و نگهداری از چیلر کارساز باشد. 
1ـ سرویس و نگهداری
2ـ ثبت گزارشات
3ـ کنترل دمای آب مصرفی
4ـ بررسی روغن و فیلتر سیستم
5ـ رسوب زدایی و اسید پاشی
6ـ بررسی عملکرد قطعات
7ـ حفظ گازهای غیر قابل تقطیر
8ـ ایجاد درایوهای مختلف و متغیر

سرویس و نگهداری:

نکته قابل توجه در تعمیر و نگهداری از چیلر سرویس به موقع است. یعنی شما باید در تمیز نگاه داشتن این سیستم خنک کننده کوشا باشید. اگر این امر به موقع انجام نشود بازدهی سیستم رفته رفته به دلیل ایجاد رسوب کاهش پیدا خواهد کرد. شما برای از بین بردن رسوب لوله ها می توانید از برس و فشار آب استفاده نماید. 

سرویس و نگهداری چیلر

ثبت گزارشات:

ثبت گزارشات برای بسیاری از سازمان ها حائز اهمیت است به گونه ای که این امر و انجام دقیق و روزانه آن منجر به اقدام به موقع و جلوگیری از خسارات احتمالی خواهد شد. در بحث تعمیر و نگهداری از چیلر ثبت گزارشات نیز حرف اول را خواهد زد. در اختیار داشتن تاریخچه عملیاتی سیستم، رویدادها، فشار قسمت ها مختلف دستگاه، میزان آب ورودی در کندانسور و ... با بررسی این موارد می تواند از خسارات احتمالی جلوگیری کرد. چک کردن این لیست ها توسط اپراتورهای متخصص صورت خواهد گرفت.

ثبت گزارشات

کنترل دمای آب مصرفی:

کار اصلی دستگاه چیلر تنظیم دمای آب است. اگر دمای آب بیش از حد گرم باشد به سیستم شوک می رساند و اگر بخواهیم ساده تر بگویم به دستگاه آسیب خواهد رساند. گرمای آب ورودی به مرور زمان باعث تغییر شکل لوله چیلر شده و میسر لوله را خواهد بست. برای مواجه نشدن با این مشکل در زمان نصب از تکنسین مجرب و با تجربه استفاده کنید.

بررسی روغن و فیلتر سیستم:

 این را بدانید که عملکرد کمپرسور و میزان بار متحمل شده توسط این قسمت بستگی به سطح روغنی دارد که در زمان فعالیت و کار از آن استفاده می کند. یعنی سطح روغن مصرفی باید بالاتر از مرز مشخص شده باشد. البته نباید میزان آن زیاد باشد. اگر در حین کار روغن اضافی به کمپرسور وارد شود به پره های که در کمپرسور وجود دارد آسیب می رساند.
یکی دیگر از موارد مورد بررسی تمیز نگه داشتن فیلترها خواهد بود که کارآیی و عملکرد چیلر را بالا می برد. موقعیت و شرایط فعال بودن فیلترها را نیز مدنظر قرار دهید که همین موضوع در فعالیت و عملکرد سیستم چیلر نقش بسزایی خواهد داشت. سعی کنید نکات گفته شده را در روزهای معینی انجام دهید تا یک قدم در تعمیر و نگهداری از چیلر برداشته باشید.

بررسی روغن و فیلتر سیستم

رسوب زدایی یا اسید پاشی:

مرحله اسید پاشی و انجام آن به مراتب یکی از نکات مهم و اساسی در تعمیر و نگهداری از چیلر خواهد بود. انجام مرحله به مرحله و دقت در درست انجام دادن اسید پاشی می تواند سلامت سیستم شما را تضمین کند. در زمان اسید شویی سیستم اولین قدم این است که شما یک دیسکلر تهیه کنید که صد در صد باید این ظرف مورد نظر پلمپ باشد. اطمینان داشته باشید که شیرهای ورودی و خروجی سیستم چیلر کاملا بسته باشد. سعی کنید از لوله تخلیه به صورت یک طرفه استفاده نماید. 
مرحله بعدی خروجی آب و یا همان لوله را به ابزوربر کردن است. برای پمپاز کردن حجم آب را در نظر بگیرد که باید ثابت و دمای آن 50 درجه باشد. اسیدی که برای این حجم آب استفاده می شود 5 درصد است. صبر و حوصله در این مرحله بسیار اهمیت دارد اسید پاشی حدوداً 4 ساعت زمان نیاز دارد. مرحله آخر برای خنثی کردن اسید درون محفظه می توانید از مواد قلیایی استفاده کنید. مواد قلیایی را به درون بشکه بریزید تا با آب مخلوط شود و با فشار زیاد به چیلر پمپاز نماید و بعد از گذشت نیم ساعت آن را بشویید.

بررسی عملکرد قطعات:

یکی از نکاتی که در تعمیر و نگهداری از چیلر باید مدنظر داشت این است که اگر شما خواهان بالا رفتن راندمان سیستم چیلر خود هستید باید قطعات الکتریکی را طبق دستورالعمل ها بازبینی و بررسی نماید. سیم کشی ها و اتصالات الکتریکی ایمنی چیلر را در دست خواهند داشت و برای جلوگیری از خرابی های احتمالی مقاومت هر یک از اتصالات و سیم کشی ها را باید تست و بررسی کرد. موارد بسیاری در افزایش راندمان این سیستم خنک کننده نقش دارند مانند پروانه ها، بدنه و موتورها که با بررسی و نگهداری مناسب از آن ها می توانید از هزینه های اضافی و احتمالی جلوگیری کنید.

بررسی فیلتر سیستم

حفظ گازهای غیر قابل تقطیر:

گازهای بسیاری موجود دارد که به عنوان گازهای غیر قابل تقطیر شناسایی شده اند که وجود آن ها در دستگاه چیلر باعث کاهش راندمان خواهد شد. اگر بخواهیم راندمان سیستم را بالا ببریم باید این گازهای غیر قابل تقطیر را به گونه ای از بین برد. رطوبت و هوا در بسیاری از مواقع به داخل مکش کمپرسور نفوذ می کند و همین وارد شدن راندمان برخی از چیلرها را تا 4 درصد و بعضی دیگر را تا 7 درصد پایین می آورد. جلوگیری از کاهش راندمان یکی از نکات تعمیر و نگهداری از چیلر به شمار می آید از آن غافل نباشید.

ایجاد درایوهای مختلف و متغیر:

مهمترین قسمت مصرف کننده سیستم چیلر موتورها به شمار می آیند. که برای بالا بردن عملکرد و راندمان باید آن ها را در شرایط مناسب قرار داد. اگر موتورها در شرایط راهبری خوبی قرار بگیرند انرژی کمتری را در زمان فعالیت صرف می کنند. این امر با ایجاد درایوهای متغیر و مختلف امکان پذیر است. یعنی ایجاد تغییر در دور موتور البته بر اساس بار برودتی که مورد نیاز است. عمر مفید یک چیلر زمانی افزایش پیدا می کند که درایوهای مانند سافت استارت را در آن به کار ببرید تا از تنش های احتمالی و ناگهانی جلوگیری کنید این سافت استارت به این گونه عمل می کند که جریان الکتریکی ناگهانی و شدید را بین می برد و اجازه نمی دهد که به ژنراتورها آسیب برسد. نکته قابل ذکر این است که برای اعمال این تغییر باید از افراد متخصص و مجرب استفاده شود.

بررسی روغن و فیلتر سیستم

مطالب پایانی

ارائه توضیحات بالا برای کامل کردن اطلاعات شما در زمینه تعمیر و نگهداری از چیلر بوده است. گروه صنعتی تهویه سام برای محقق کردن خواسته های شما همواره آماده اطلاع رسانی خواهد بود و امیدواریم در این راستا به شما کمک کرده باشیم.

24 اردیبهشت 1401 دسته بندی: مقالات