EN
چیلر صنعتی مینی چیلر صنعتی چیلر اسکرال چیلر اسکرو

چیلر تهویه مطبوع

چیلر تهویه مطبوع

چیلر تهویه مطبوع

امروزه دستگاه‌ها و تجهیزات بسیار زیادی وجود دارد که از آن‌ها می‌توان در سیستم تهویه مطبوع استفاده کرد. یکی از این دستگاه‌ها که کاربرد بسیار زیادی دارد، چیلرها هستند. چیلرها دارای انواع بسیار متنوعی بوده که به کمک آن‌ها می‌توان محیط قابل‌توجهی را خنک کرد. استفاده از چنین دستگاه‌های مزایای بسیار زیادی برای صنایع مختلف دارد و همین امر خریدوفروش آن‌ها را تا به این اندازه محبوب کرده است. ما در ادامه قصد داریم تا به‌صورت کامل در خصوص چیلر تهویه مطبوع صحبت کنیم.

تهویه مطبوع چیست؟

منظور از تهویه مطبوع فرایندی است که طبق آن می‌توان هوای تازه را به کمک هوای بیرون و همچنین هوای برگشتی داخلی ایجاد کرد. ازاین‌رو می‌توان به کمک سیستم‌های تهویه مطبوع، دما، رطوبت، جهت و حتی سرعت هوای مطبوع و تازه را تعیین کرد. دستگاه‌هایی که در سیستم تهویه مطبوع مورداستفاده قرار می‌گیرند، دارای اجزا مختلفی بوده و برخی از آن‌ها درون ساختمان و برخی دیگر بیرون از ساختمان نصب می‌شوند.
این دستگاه‌ها دارای سیکل‌های منظمی بوده که هر لحظه در حال تکرار آن هستند. این دستگاه‌ها علاوه بر اینکه میزان رطوبت و دمای موردنیاز را فراهم می‌کنند، می‌توانند به کمک فیلتراسیون مناسب خود، کیفیت هوای تازه را نیز تضمین کنند. یکی از مهم‌ترین و شاخص‌ترین دستگاه‌ها در سیستم تهویه مطبوع، چیلرها هستند. چیلر تهویه مطبوع مزایا و کاربردهای بسیار زیادی خواهد داشت و می‌تواند هوازی خنک و تازه‌ای را به ساختمان‌های اداری، تجاری، مسکونی و ... تقدیم کند.

 

 

چیلر تهویه مطبوع

همان‌طور که در قسمت قبل نیز اشاره کردیم، دستگاه‌ها و تجهیزاتی که در سیستم تهویه مطبوع مورداستفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند هوای موردنیاز محیط را برای انجام فعالیت‌ها و یا زندگی فراهم کنند. یکی از این تجهیزات کاربردی، چیلر تهویه مطبوع است. این مدل از چیلرها دارای یک سیکل ترکیبی بوده که دائماً در حال تکرار است. در این سیکل هوا به کمک آب خنک شده و سپس آب موجود در چیلر به‌عنوان مبرد ثانویه می‌تواند گرمای موجود در محیط را جذب کند.
ازاین‌رو می‌توان چنین استنباط کرد که چیلرها قابلیت دریافت گرما از یک محیط را داشته و سپس می‌توانند همین گرما را به یک محیط دیگر منتقل کنند. بدین صورت محیط اولیه با کاهش دما روبرو خواهد شد. به همین دلیل چیلر تهویه مطبوع را می‌توان جزو دستگاه‌های سرمایشی و یا برودتی به‌حساب آورد. آب سرد موجود در این چیلرها می‌تواند باعث خنک شدن محیط‌های مختلف شده و هوای مطبوع و دلپذیری را ایجاد کند.

 

انواع مختلف چیلر تهویه مطبوع

چیلرهای تهویه مطبوع نیز به‌مانند تمامی دستگاه‌های برودتی و سرمایشی دارای انواع مختلفی هستند. هرکدام از این انواع دارای کاربرد مختلفی بوده و در مکان‌های به خصوصی مورداستفاده قرار می‌گیرند. به‌صورت کلی می‌توان چیلرهای تهویه مطبوع را می‌توان بسته به نوع سیکل کاری به دودسته زیر تقسیم کرد:
چیلرهای تراکمی بخار
چیلرهای جذبی
اما باید بدانید که هرکدام از این دو مدل چیلر نیز خود به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. چیلرهای تراکمی بخار بر اساس نوع کمپرسور به انواع زیر دسته‌بندی می‌شوند:
چیلر روتاری
چیلر اسکرال
چیلر پیستونی
چیلر اسکرو 
چیلر سانتریفیوژ
همچنین چیلرهای تراکمی بخار را می‌توان بر اساس نوع کندانسور آن‌ها نیز به یکی از سه دسته زیر تقسیم کرد:
هوا خنک
آب خنک
تبخیری
از سوی دیگر، چیلرهای جذبی به دودسته عمده تک اثره و دو اثره تقسیم می‌شوند. از انواع چیلرهای جذبی تک اثره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
ژنراتور آب گرم
ژنراتور آب داغ
ژنراتور بخار فشار پایین
چیلرهای جذبی دو اثره نیز خود به دودسته زیر تقسیم می‌شوند:
ژنراتور بخار فشار بالا
ژنراتور شعله مستقیم

 

 

چیلر تهویه مطبوع تراکمی

چیلرهای تهویه مطبوع تراکمی می‌توانند به کمک تراکم گاز مبرد، فرایند خنک‌سازی محیط را به عهده بگیرند. در این چیلرها فشار گاز به کمک کمپرسورها شدت پیدا می‌کند و بعد از آن به درون کندانسور وارد می‌شود. در قسمت بعدی حرارت گاز کاهش پیدا کرده و به مایع تبدیل خواهد شد. در محله بعدی گاز از مسیر شیر انبساط چیلر به درون اپراتور وارد شده و در مجاورت گرمای آب قرار بگیرد. در نتیجه این مجاورت آب سرد خواهد شد.

 

 

چیلر تهویه مطبوع جذبی

شیوه کار این مدل از چیلرها نیز به‌مانند چیلرهای ترکمی است. از عمده تفاوتی که بین این دو چیلر وجود دارد می‌توان به روش متفاوت جهت بالابردن فشار گاز خروجی درون اپراتور برای منتقل کردن به کندانسور اشاره کرد. در این چیلرها، بخار آن بعد از اپراتور به کمک مایعی به نام لیتیوم بروماید، جذب خواهد شد. محلول مایع و آب به کمک پمپ به سمت مولد حرارتی حرکت داده می‌شوند. در مرحله بعدی، این محلول گرم شده و موجب بخار شدن آب خواهد شد. سپس وارد کندانسور شده و به‌مانند چیلرهای تراکمی، سیکل ادامه پیدا خواهد کرد.

 

 

مقایسه چیلرهای جذبی با چیلرهای تراکمی

اگر شما هم قصد دارید تا از چیلر تهویه مطبوع برای خنک‌سازی محیط‌های خود استفاده کنید، شاید بپرسید که کدام یک از انواع چیلرهای جذبی یا تراکمی مناسب شما خواهد بود؟ در پاسخ باید اشاره کرد که انتخاب یکی از این دو چیلر به ظرفیت برودتی، شرایط محیطی و همچنین هزینه‌های مصرف انرژی بستگی خواهد داشت. اما به جز این موارد، نکات دیگری وجود دارد که قبل از انتخاب چیلر تهویه مطبوع باید به آن‌ها توجه کنید.

 

ضریب عملکرد (COP)
ضریب عملکرد می‌تواند راندمان مصرف انرژی دستگاه را نشان دهد. به‌صورت کلی، ضریب عملکرد در شرایطی کاملاً یکسان، برای چیلرهای تراکمی هوایی 3.5 و برای چیلرهای تراکمی آبی 6 خواهد بود. از سوی دیگر ضریب عملکرد چیلرهای جذبی، در چیلرهای جذبی 2 اثره به‌عنوان بهترین نوع چیلرهای جذبی، تنها 1.4 خواهد بود.
سایز و ابعاد دستگاه
باتوجه‌به این که در چیلرهای جذبی تجهیزاتی به‌مانند ژنراتور، جذب‌کننده و ... اضافه شده است، ابعاد و سایز آن‌ها چیزی در حدود 2 برابر سایز چیلرهای تراکمی با ظرفیتی یکسان خواهد بود. همین افزایش سایز باعث شده تا فضای بیشتری برای نگهداری چیلرهای جذبی موردنیاز باشد. از سوی دیگر، با افزایش ابعاد چیلرهای تهویه مطبوع جذبی، وزن آن‌ها نیز بیشتر شده و قابلیت حمل آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.
هزینه‌های خرید
از مهم‌ترین مزایای چیلرهای تراکمی، می‌توان به هزینه‌های پایین‌تر آن‌ها در مقایسه با چیلرهای جذبی اشاره کرد. به‌صورت معمول هزینه خرید چیلرهای جذبی تک اثره بیش از 50 درصد و هزینه خرید کولر جذبی دو اثره بیش از 100 درصد بیشتر از هزینه خرید چیلرهای تراکمی خواهد بود.
هزینه‌های نگهداری و سرویس چیلر
از آن جایی که چیلرهای جذبی دارای تجهیزات بیشتر، بزرگ‌تر و حتی حساس‌تری هستند، هزینه‌های نگهداری و سرویس آن‌ها نیز در مقایسه با چیلرهای تراکمی بیشتر خواهد بود.
میزان مصرف آب
چیلرهای جذبی نیا به آب برای خنک‌کردن و ازبین‌بردن حرارت دارند. ازاین‌رو میزان مصرف آب درون این تجهیزات در مقایسه با چیلرهای تراکمی با ظرفیت یکسان، بیشتر خواهد بود. همچنین نیاز است تا از پمپ‌ها و برج‌های خنک‌کننده بزرگ‌تری استفاده شود.
میزان مصرف انرژی
چیلرهای تهویه مطبوع جذبی برای انجام خنک‌سازی به سوزاندن سوخت‌های فسیلی نیازمند هستند. ازاین‌رو علاوه بر اینکه هزینه‌های مختلفی را بر روی دست شما قرار می‌دهند، می‌توانند گازهای خطرناک و مضری را منتشر کنند. از سوی دیگر، این قابلیت وجود دارد که میزان مصرف برق چیلرهای تراکمی را به کمک سیستم‌های کنترلی هوشمند، کاهش داد.
میزان سروصدا
از آن جایی که قطعات متحرک و مکانیکی چیلر تهویه مطبوع جذبی کمتر است، میزان سروصدای ناشی از کار این دستگاه‌ها نیز کاهش پیدا خواهد کرد.
شرایط محیطی و اقلیمی
چیلرهای جذبی به این دلیل که برای کار به برج‌های خنک‌کننده نیاز دارند، نمی‌توان از آن‌ها در محیط‌های مرطوب استفاده کرد.

 

نکات مهم در زمان خرید چیلر تهویه مطبوع

همان‌طور که تا بدین جا نیز متوجه شدید، چیلرهای تهویه مطبوع دارای انواع مختلفی بوده که هرکدام از آن‌ها دارای ویژگی‌ها و شرایط نگهداری مختلفی هستند. اما به‌عنوان کسی که قصد خرید چنین دستگاه‌هایی را دارد، باید نکات مهمی را در زمان خرید به یاد داشته باشید. به یاد داشته باشید که چیلرها جز اصلی‌ترین تجهیزات در سیستم‌های برودتی پروژه‌های مختلف به شمار می‌روند. همچنین تهیه و خرید آن‌ها مستلزم پرداخت هزینه‌های بعضاً سنگینی خواهد بود.
ازاین‌رو باید توجه داشته باشید که در زمان خرید، بهترین و مناسب‌ترین برند چیلر تهویه مطبوع را تهیه کنید. از سوی دیگر، نیاز است تا با افراد خبره و متخصص در زمینه اینکه کدام یک از انواع چیلرهای تهویه مطبوع می‌تواند نیازهای شما را رفع کند، مشورت کنید. اما نکته بسیار مهمی که در زمان خرید چیلر تهویه مطبوع باید به‌خاطر داشته باشید این است که شما باید خرید خودتان را از فروشگاه‌ها و مراکز فروش معتبر و شناخته شده انجام دهید تا با خیالی آسوده دست به خرید بزنید.

 

 

 

خرید انواع چیلر تهویه مطبوع از گروه صنعتی تهویه سام

گروه صنعتی تهویه سام فعالیت خودش را در سال 1379 باهدف تولید و ارائه انواع سیستم‌های تهویه مطبوع و تبرید آغاز کرد. این گروه صنعتی امروزه به‌عنوان یکی از پیشروترین و شناخته‌شده‌ترین واحدهای تولید در سطح کشور شناخته می‌شود. استفاده از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا به همراه حضور متخصصین خبره موجب شده است تا تمامی محصولات تولیدی گروه صنعتی تهویه سام، بالاترین و بهترین کیفیت را داشته باشند. از این به بعد شما می‌توانید هر نوع چیلر تهویه مطبوع خود را از گروه صنعتی تهویه سام خریداری کنید. همچنین این فرصت برای شما وجود دارد تا با کارشناسان واحد فروش این مجموعه در زمینه خرید چیلرهای تهویه مطبوع مشورت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا اطلاع از قیمت انواع چیلر تهویه مطبوع می‌توانید به وب‌سایت گروه صنعتی تهویه سام به نشانی tahviehsam.com مراجعه کنید.
نتیجه‌گیری
چیلرهای تهویه مطبوع دستگاه‌ها و تجهیزاتی هستند که به کمک سیکل تکرارشونده خود می‌توانند باعث خنک شدن و کاهش دمای محیط‌های مختلف شوند. این مدل از دستگاه‌ها به دودسته چیلرهای جذبی و تراکمی تقسیم می‌شوند که هرکدام از آن‌ها مزایا و ویژگی‌های خاص خودش را دارد. برای خرید انواع چیلر نیاز است تا نکات مهمی مانند ظرفیت چیلر، شرایط اقلیمی، بودجه موردنیاز و ... را مدنظر قرار دهید. شما می‌توانید هر نوع از چیلرهای تهویه مطبوع را از گروه صنعتی تهویه سام خریداری کنید.
 
8 تیر 1401 دسته بندی: مقالات